Vis enkelt innlegg
Gammel 07-05-08, 17:43   #22
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskning om overvekt

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

MinaX: Poenget er vel definisjonen av "overvekt". Så lenge det ikke finnes noen indikasjoner på at å ligge høyt på vektkurvene skaper noen som helst medisinske problemer hverken da eller senere, så lenge barnet er morsmelksernært, så har man vel valgt å ikke bruke ordet "over-", siden det jo sier at det er "for mye" eller problematisk.

Ny rekord i lang setning.

Jeg skjønner hva som menes, men jeg synes det er teit. Altså, jeg synes at om et MME-ernært barn blir betegnet som overvektig, bør en MM-ernært med samme vekt også bli det. Jeg synes det er merkelig å legge mer i ordet overvekt enn at man veier mer enn man burde/hva som er normalt/en-eller-annen persentil.

Det er vel dessuten aldri snakk om å slanke så små barn, da det ville bety å forsøke å få de ned i vekt. Men man kan jo forsøke å bremse en (evt kraftig) vektøkning, og det gjøres både for MM- og MME-ernærte barn, gjennom å heller gi de vann om de spiser mye fordi de er tørste, og begynne tidligere med grøt.

Og uavhengig av risiko for overvekt og livsstilssykdommer senere i livet, så kan det jo være problematisk om en liten baby veier altfor mye, f.eks. mtp hemming av den motoriske utviklingen.

Scarlett: Vet man at korrelasjonen mellom overvekt hos MME-ernærte barn og overvekt senere i livet er mye sterkere enn hos MM-ernærte? Om det har blitt sett på i samme studie er det jo mange konfunderende faktorer (som at de som ammer jevnt over er mer opplyste/utdannede osv).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat