Sv: Forskning om overvekt
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
MinaX: Poenget er vel definisjonen av "overvekt". Så lenge det ikke finnes noen indikasjoner på at å ligge høyt på vektkurvene skaper noen som helst medisinske problemer hverken da eller senere, så lenge barnet er morsmelksernært, så har man vel valgt å ikke bruke ordet "over-", siden det jo sier at det er "for mye" eller problematisk.
Ny rekord i lang setning. 
Jeg skjønner hva som menes, men jeg synes det er teit. Altså, jeg synes at om et MME-ernært barn blir betegnet som overvektig, bør en MM-ernært med samme vekt også bli det. Jeg synes det er merkelig å legge mer i ordet overvekt enn at man veier mer enn man burde/hva som er normalt/en-eller-annen persentil.
Det er vel dessuten aldri snakk om å slanke så små barn, da det ville bety å forsøke å få de ned i vekt. Men man kan jo forsøke å bremse en (evt kraftig) vektøkning, og det gjøres både for MM- og MME-ernærte barn, gjennom å heller gi de vann om de spiser mye fordi de er tørste, og begynne tidligere med grøt.
Og uavhengig av risiko for overvekt og livsstilssykdommer senere i livet, så kan det jo være problematisk om en liten baby veier altfor mye, f.eks. mtp hemming av den motoriske utviklingen.
Scarlett: Vet man at korrelasjonen mellom overvekt hos MME-ernærte barn og overvekt senere i livet er mye sterkere enn hos MM-ernærte? Om det har blitt sett på i samme studie er det jo mange konfunderende faktorer (som at de som ammer jevnt over er mer opplyste/utdannede osv).
|