Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av... (Nettvett)
Som forumbruker over de siste årene har jeg sett mang en gang hvor annerledes folk kan oppføre seg på forum enn i det virkelige liv. På chattesider får man tilnærmelser man bare kunne "drømme" om (noe jeg ikke gjør) i det virkelige liv. Det virker som mange mister alle sine hemninger når de er på chatt. Der er man HELT anonym hvis man vil.
På forum opparbeider man seg en identitet og en rolle og dermed er man nok mer forsiktig hvis man ønsker å bli tatt seriøst og være med på forumet en stund. Etterhvert knytter man også kontakter og kanskje møter andre forumdeltakere.
Nå skal jeg komme fram til poenget
For barn er internett en ny verden som de ikke ser den fulle konsekvensen av. Bilder som blir lagt ut her blir aldri borte. De er der for alltid. Mange tenåringer har lagt ut nakenbilder av seg selv for å få oppmerksomhet.
Nå har jeg hørt om 12-åringer som viser kjønnsorganene til hverandre over msn og webcam. Enda gjør de det med truser på, men hvor lang tid tar det før de tar av trusa. Ikke lenge tror jeg. Dette er barn som kjenner hverandre fra skolen. Det som er "faren" med webcam er at man tør mer fordi man er på rommet sitt og i trygge omgivelser. Dermed strekker man grenser man aldri ellers ville ha gjort. Jeg er sikker på at disse barna ikke ville turt dette om de hadde vært i samme rom.
Her hjemme er webcam helt uaktuelt. Min to eldste kan kjøpe det når de har ansvaret for eget liv, men så lenge jeg bestemmer så får de det ikke inn hit.
Hva slags erfaringer har dere rundt dette? Jeg syns det er alarmerende når barn nede i 12-årsalderen viser seg slik på webcam. Mulig jeg er gammeldags 
|