Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-08, 01:14   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Nå skal det i det store og hele litt til før at jeg reagerer på ting jeg hører bli sagt, men i den situasjonen HI beskriver her, så hadde jeg nok reagert kraftig. Jeg hadde reagert på ordbruken, og ikke minst det at det ble brukt med barn til stede... Men jeg hadde neppe sagt noe til vedkommende. Det er jeg for feig til...

Jeg tenker ikke automatisk rasisme når jeg hører ord som "svarting", "neger", "pakkis", etc. Jeg vet det er mange som bruker de ordene, uten at det er negativt ladet på noen måte. Men, uansett så burde man, i dagens samfunn, vokte seg litt med hvor man evt bruker slike ord, og spesielt med unger til stedet. Vi prøver å få slike ord ut av vår talemåte, og da sender man feil signaler til ungene ved å la dem høre det, selv om man kanskje ikke har negative meninger bak det.

Damen som HI beskriver hadde jo helt klart negative meninger med det, men det er slettes ikke sikkert at det var rasisme fordet. Hadde det vært en hvit mann hun hadde blitt irritert på, i samme situasjon, så hadde hun sikkert brukt andre, men like negative ord om han. Kanskje.

Jeg har selv vokst opp med ordet "neger". Ikke i nedlatende eller negative sammenhenger, men som en beskrivelse av en type mørkhudet, når en beskrivelse har vært på sin plass.
Og jeg har brukt det ordet langt opp i voksen alder.

Men nå er det svært sjelden jeg sier det ordet. Fordi jeg har skjønt at det ikke er et bra ord, og jeg ønsker ikke at mine unger skal høre meg si det.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat