Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)
Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.
Mener du man ikke skal reagere dersom det ikke er aldeles helt sikkert at det får en umiddelbar konsekvens?
At det hadde vært bedre å stilltiende godta nazisme siden den ikke forsvinner helt likevel? At unger ved et bord kan få høre voksne uttrykke uakseptable holdninger uten motbør, bare fordi de sikkert ikke forandrer mening likevel?
Jeg konstaterer bare at dårlig oppførsel er dårlig oppførsel, uansett om man handler med rettferdig harme.
Når det gjelder nazisme som politisk (?) retning syns jeg det er helt greit at det er forbudt - men jeg syns det hadde vært enklere om organisasjonene hadde vært synlige og åpne og tillatte. Det er lettere å vite hva og hvem du har med å gjøre hvis du ser dem.
Og til syvende og sist: oppdragelse av barn foregår ikke gjennom noen minutters utskjellig av foreldrene på en kafe. Oppragelsen foregår hjemme, mest av alt. Men også på skoler, i barnehager, på SFO, og på fritida. Den påvirkningen en 10-åring utsettes for på skolen, fra venner og fra foreldrene vil alltid veie tyngre enn utskjelling på kafe.
|