Vis enkelt innlegg
Gammel 08-06-17, 21:38   #70
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

På videregående (på begynnelsen av nititallet) leste vi en god del noveller som jeg husker som veldig gode, og kune tenke meg lese igjen, for å sjekke om de virkelig var bra! Men jeg husker ikke hva de heter, bare innholdet, sånn omtrent. Vil dere hjelpe meg litt? Evt. tipse meg om andre noveller dere husker som jeg kanskje har glemt?

Novelle 1:
Handler om en jente som kom hjem til Oslo etter å ha bodd i Paris og syns alt er så provinsielt. Hun står på Tøyen T-banestasjon og føler seg skikkelig ovenpå og ergrer seg over alle de tåpelige Osloborgerne som syns T-banenettet er komplisert, det i Paris er jo bare mye mer komplisert! Litt bortenfor sitter en fyr og er dypt konsentrert om en bok, hun syns at han er kjekk, og spinner historier i hodet sitt om hvor intellektuell og spennende han er. De går på samme t-bane, og hun oppdager enten at han leser en enkel kioskroman og har et hakekorst tatovert på armen, eller at han leser en høyrevridd bok, og vips så har hun tatt feil t-bane selv.

*sånn løst etter hukommelsen*

Novelle 2:
Om en familie som adopterer er barn, som avviser dem, moren er fryktelig, fryktelig sliten og lei seg, men en dag de går tur på stranda kommer det et fly og barnet klamrer seg til henne og de "finner" hverandre gjennom det.

Novelle 3:
En parallellhistorie som handler om en mann som kjører på et lite barn. Vi følger historien både fra bilen og bra barnet som skal krysse veien. Velig ubehagelig å lese, og veldig sterkt.


Husker også Black & Decker, men den vet jeg er skrevet av Einar Økland. Grusomt morsom novelle.


Lete... lete... lete... og der kom den - Black & Decker! Tror det er den eneste jeg husker, men den husker man. Selvsagt

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat