Vis enkelt innlegg
Gammel 22-08-10, 10:17   #1
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.222
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hjemmelagede polarbrød

Jeg fant denne oppskriften på Alveslottet sine bloggsider, og fikk endelig testet den ut i dag. De ble kjempegode!

Polarbrød
100 gram økologiske havregryn (jeg brukte vanlige)
300 gram sammalt hvetemel fint (jeg brukte 450 g Fibramel og 450 g vanlig hvetemel alt i alt, altså 900 g mel totalt i deigen)
600 gram hvetemel
50 gram Demerarasukker
1 pose tørrgjær
1/2 ts salt
2.5 dl. vann
3 dl. ris- eller havremelk (jeg brukte vanlig melk, gikk helt fint)
2 ss knuste linfrø utrørt i 6 ss vann
1 dl rapsolje

Kjør havregrynene i foodprocessoren til de blir som grovt mel. Lag vanlig gjærdeig og elt den godt. Deigen skal være litt løs. Heves i ca. 45 minutter.
Lag så boller av deigen - bittesmå hvis du vil lage brød til bentoboksen a la Gaupefot, og større hvis du vil lage brød i vanlig Polarbrødstørrelse. Kjevle ut til flate, runde brød, stikk hull i med en strikkepinne.
Ikke etterhev for lenge, husk at de skal være flate. Stekes på 225 grader i ca. 7-8 minutter, de skal bare såvidt ha begynt å få farge.
Avkjøles på rist med et klede over for å bevare mykheten. Legg dem i plastposer straks de er avkjølt.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.

Sist redigert av IOA : 22-08-10 kl 18:13. Årsak: Spesifisering av melmengde
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat