Vis enkelt innlegg
Gammel 17-01-21, 08:26   #113
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.935
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Amerikansk politikk

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg tror de er redde for begrepet. De amerikanerne jeg kjenner som synes sosialisme er verre enn døden, ser det ikke i sammenheng med det Norge de helt faktisk kjenner - med rimelig barnahage, universale helsetjenester og (tilnærmet) gratis utdanning.

De jeg kjenner som har utdanning og vet hva feks de vestlige sosialdemokratiene faktisk er, er demokrater og elsker den nordiske velferdsmodellen. de liker Elisabet Warren og Bernie Sanders og AOC og stemte på Biden nå.

Republikanerne bruker Cuba og Venezuela og tidligere sovjetunionen som eksempler på hva sosialisme er.

(Dette er basert på mine faktisk amerikanske slektninger og venner; n=18, og ganske mye inntak av amerikanske nyheter og podcaster. gjennom de siste fire årene)

Jeg kan legge til n=12, så da er vi oppe i n=30. Samtidig har jeg en ex-kollega som flyttet til USA i februar i fjor. Hen tror helt seriøst på Clintons drepte babyer/fostre i den kjelleren som ikke finnes.

Denne kronikken går inn på de psykologiske mekanismene bak DTs vrangforestillinger og tiltrekningskraft. For meg som legperson er den god lesning, syns jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat