Vis enkelt innlegg
Gammel 27-01-08, 20:40   #23
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan man servere til te

Det beste til te, synes jeg er ordentlige engelske scones. Slenger med en oppskrift på sinnsykt gode scones. Disse kan stekes nesten ferdig og fryses for den som har selvdisiplin til det. Serveres med krem eller rømme, syltetøy, smør og ost.

Engelske scones (dobbel porsjon)

250 g smør
650 g hvetemel
1.5 dl sukker
2 spsk bakepulver
3.5 dl sur melk (melk + 2 spsk sitronsaft)
1.5 dl yoghurt naturell
3 dl rosiner
eggeplomme til pensling om du vil


1. Sett ovn på 200 grader
2. Bland mel, sukker og bakepulver godt i en bolle.
3. Lag sur melk (greit at den står noen minutter)
4. Arbeid inn smøret i melblandingen
5. Bland sammen sur melk og yoghurt og hell det i melblandingen. Raskt og forsiktig bland det sammen, obs Veldig klissete! Ta med rosinene på slutten
6. Det er nok deig til to stekeplater. Del deigen i to og enten klapp den ut til en sirkel/firkant som deles i ’kakestykker’ eller ruter eller bruk et glass eller noe for å dele i sirkler. Deigen skal være ganske flat(ca 1.5 cm), den hever seg til den dobbelte tykkelsen.
7. Pensle med egg om du vil.
8. Stek på 200 grader omtrent 18 minutter (11-15 i varmluftsovn). Følg med etter 10 minutters steking, de blir fort brune. Skal kun være gyldne

Tips: Jeg pleier å klappe ut deigen til en firkant og kjøre opp ruter med pizzadeler. Og så tar jeg ut brettet etter ca 15 min (jeg bruker ikke varmluftsovn) og bruker en stekespade til å dele opp rutene mer slik at de kommer litt fra hverandre og så steker jeg noen minutter til.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.

Sist redigert av Esme : 03-03-10 kl 15:42.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat