Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-23, 18:15   #7
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.537
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk hundeavl

1. Må hunder absolutt vinne sløyfer på utstilling for å brukes i avl? Hva slags andre kriterier er ok?

Det finnes ingen regler som regulerer avl av dyr i Norge. Det eneste lovverket vi har er lov om dyrevelferd. Og i dag har man aktivt brukt den e loven for å ramme en avlsplan som har tatt en rase helt ut og vekk fra alle etiske prinsipper.
Merk at jeg har selv hatt en CKCS som ble hønngammel og «frisk» hele livet. Jeg støtter dommen helhjertet.


Men hva om det ikke var utseende bedømt opp mot andre, men rett og slett om hunden er innenfor (etisk, sunn) rasestandard? I stedet for å konkurrere i utseende, kunne hunden blitt undersøkt av en godkjent dommer, samt at helsekriterier er oppfylt bakover i slekta. Og evt jaktprøver eller agility eller hva enn som er relevant for brukshunder.

Noen raser har dette, disse rasene er gjerne noe sunnere enn rene utstillingsraser. Men ofte kan man også få to «greiner» innen avl. Bruks og utstillings linjer.

2. Rasestandard. Jeg så en dokumentar om engelsk bulldog, ikke i Norge. Tror det var USA? Rasestandard der var virkelig helt på viddene. "Hodet bør være så stort som mulig". Jeg har lest rasestandard for dachs i Norge, og den var da mye mer avgrenset i alle retninger. Ikke "beina bør være så korte som mulig". (En av naboene har en super atletisk korthåret dachs, med sterke, litt lengre bakbein, som er en super jaktkamerat, og er også innenfor rasestandard). Kan man justere rasestandard slik at lengre bein og snuter (for bulldogger) er mer ønskelig?

NKK kan gjøre akkurat hva de vil med rasestandaren. Men de risikerer å bli uvenner med opprinnelsenklubben i rasende hjemland og at vi i Norge avler hunder som ikke vil «stå seg» internasjonalt fordi de avviker fra den internasjonale rasestandaren.


Nå som CKC er forbudt å avle i Norge, hva da med blandings-CKC-er? Vil det også være forbudt?

Det er vel dette man skal finne ut av nå, som dommen er rettskraftig.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat