Vis enkelt innlegg
Gammel 07-02-19, 11:45   #8
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Surdeigstråden!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når du sier "rører sammen deigen" så mener du rører sammen deig + matet starter?

Oppskriften jeg fulgte hadde så mange steg, blant annet først lage deig for seg og mate starter for seg, vente over natten, så blande de to sammen, så vente en time og tilsette salt osvosv.

Ja, jeg setter litt av starteren tilbake i kjøleskapet hvor den fint kan stå både en og to uker før jeg mater den igjen. Resten rører jeg i deigen som jeg ikke har laget på forhånd.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Min starter er forresten hvetemelsbasert, men jeg baker med en blanding av hvetemel/spelt og grovere mel og rug. Bør jeg fore opp starteren på en blanding som er mer lik det jeg baker med?

Hvetemelsbasert starter her også. Baker med hvetemel/sammalt hvete fin/sammalt rug fin/havremel og det går helt fint. Jeg hadde en hvete/rug-starter først men den tålte lite og døde et par ganger. Etter at jeg fikk hvetemelsbasert så dør den virkelig aldri. Ved å gjøre den ekstra tykk med mel så overlevde den tre uker ferie i sommer.

Mei: Du får si ifra hvis du vil ha avlegger fra starter!

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat