Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-18, 20:20   #14
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste tips til overnatting i friluft om vinteren!

Utesoving på vinteren er magisk. Det kaldeste jeg har sovet ute i var vel ned mot -20, men da lå jeg ute på verandaen med tykk madrass og to soveposer. Jeg har sovet i -10 i en gapahuk på en fjelltopp i romjulen en gang med resten av familien, og 3 av 4 holdt varmen greit. Den siste ble svett og så kald...

Jeg tror jeg ville tatt første natt i hagen/på verandaen for å teste utstyret. Det er ganske tøft å ligge inne i skogen et sted og plutselig innse at soveposen er for kald og underlaget for tynt. Godt nok liggeunderlag (gjerne to - jeg har et sånt med luft og ullag) er et must. Kommer kulden nedenfra, hjelper det lite med varm sovepose. Hengekøye har jeg ikke prøvd vinterstid, men jeg antar det gjelder samme prinsipp der.

Hvis du skal ha grevlingtrekk eller noe annet rundt soveposen, bør du passe på at det ikke er for tett. Kroppen produserer en del fukt, og hvis den sperres inne, blir det bløtt, og så blir det kaldt (som var det som skjedde med 1 av 4 i romjulen). Jeg legger jervenduk eller vindsekk over soveposen, men passer på at det er litt lufting. Tarp er veldig fint for å skjerme mot vind.

Legg deg varm. Er du kald etter å ha laget soveplassen, så løper du rundt til du kjenner varme i kroppen. Jeg har sett tips om å ha med en flaske med varmt vann til å putte nederst i soveposen når du legger deg, men jeg har aldri prøvd det selv.

Jeg sover alltid med buff eller finlandshette og vanter + ullsokker, ulltrøye og -bukse. Jeg har mer tøy lett tilgjengelig, gjerne nederst i soveposen. Soveposen bør ikke være for stor, for da blir det mye luft å varme opp.

Sko, dunjakke osv. legger jeg i en vanntett pakkepose slik at det ikke blir fuktig om natten.

Og så er det bare å håpe på stjerneklart og vindstille og nyte natten.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat