Vis enkelt innlegg
Gammel 01-08-19, 10:11   #150
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens besteforeldre - egotrippere?

Rent bortsett fra at kronikkforfatteren ett sted skriver at hun tenker at hun vil ha egne barnebarn på overnatting så ofte det lar seg gjøre, så handler stort sett resten av kronikken om besteforeldre som ikke tar seg tid til å være sammen med barnebarna. Og det tenker jeg er ganske viktig. Da barna var små så henter moren min dem i barnehagen en dag i uken. Det var noe hun ønsket selv, fordi hun ønsket tid med dem. Det betød at jeg fikk en halv time ekstra på jobb, så dro jeg (eller mannen) hjem og lagde middag, som vi spiste sammen med moren min. Innimellom så somlet hun og barna så mye på vei hjem fra barnehagen at middagen omtrent var ferdig i det de kom inn døren. Ikke veldig mye avlasting, men nok til at jeg aldri vurderte redusert stilling. Og moren min fikk skape minner med barnebarn og fikk tid med både barn og barnebarn. Resultatet er store barnebarn som stikker en tur for å besøke mormor, bare fordi det er koselig. Det handler ikke om «pass», men om å skape relasjoner.

Innimellom satt hun barnevakt om kvelden, etter vi hadde lagt barna, fordi vi VET at det er forskjell på en 30-åring og en 60-åring, når det kommer til overskudd. Og innimellom valgte hun å sende oss på dør, for å bruke en time på å lese for og legge ett eller begge barna. Igjen - det handler ikke om pass, men om å bruke tid på å skape en relasjon. Ingen av besteforeldrene har passet barnebarn veldig mye (dvs faren min har stilt mye opp, når barne ble så store ag de klarte mye selv, og bare trengte en voksen i huset). Men de har ønsket å være sammen med dem - og med oss. Og det er savnet etter det ønsker om å være sammen med barnebarn i ferien jeg leser i dette innlegget. Fordi det er enormt mye mindre slitsomt å være flere voksne i rommet, selv om man gjør det meste selv.

Det å ha et besteforeldrefang som oppleves kjent og trygt, fordi det er en person barna ser mye, har en egen verdi. Jeg har selv vært barnløs tante på tur med nieser og nevøer jeg har kjent godt, og jeg ser jo hvor avlastende det er med voksne omsorgspersoner som er der når det koker litt.

Mange besteforeldre ønsker tid med barn og barnebarn, men i en del kretser er det nok slik at besteforeldrene ikke har tid til å bare være sammen med barnebarna, fordi det skjer så mye annet spennende. Jeg kjenner flere som har det slik, som ikke savner «pass», men savnet et ønsket om å bruke tid på barna og barnas barn. Og jeg SKJØNNER at det oppleves sårt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat