Vis enkelt innlegg
Gammel 25-02-17, 21:57   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kampen mot matsvinn

Jeg og sambo har annenhver uke barnefri og annenhver uke med 5 barn hjemme. De ukene vi har barnefri spiser vi skuffer og skap og bruker opp så og si alle rester. Sambo er helt manisk på å ikke kaste mat, han har lært meg mye!
De ukene vi har ungene er det litt verre. Vi må holde fokus på barnevennlig mat og det nytter ikke med billige bønnegryter osv, slik som når vi er alene. Men vi bruker som regel opp middagsrester til lunsj dagen etter. I kveld var det endel pizza til overs, det spiser vi til lunsj i morgen. Rester av poteter blir pytt i panne eller potetsalat, eller brukes i feks. en indisk rett dagen etter. Rester av kokt ris blir som regel stekt ris med grønnsaker (og tofu om vi har) til jobblunsj dagen etter. Vi spiser mye rester som lunsj på jobb.

Det med å lage suppe av rester var en god idé. Ungene merker jo ikke ting som moses i suppene så det aller meste kan puttes i den. Kult!

Ja, tacorester brukes alltid opp! Til tacopizza, restekveldsmat når ungene er i seng om vi har spist tidlig, tacosalat til lunsj, eller tacosuppe. Tacorester er aldri noe problem.

Vi juicer også mye og lager mye smoothies, og i juice kan jeg hive oppi det meste. Jeg er litt mer "kresen" på smoothies, men sambo er det minst kresne mennesket i hele verden så han hiver oppi ALT i sine daglige smoothies! Brokkoli, spinat, rødbeter, paprika, halvdød frukt, ja det aller meste.

Bananer som begynner å bli VELDIG prikkete, skrelles og deles i biter og fryses ned. Av det lager vi ofte bananis, shakes (denne er dritgod) eller bruker dem i smoothies. Frosne bananer gjør smoothiesen tykkere og iskald, mmm. Og så er det faktisk kjempegodt å dyppe frosne bananbiter (eller halve bananer) i smeltet sjokolade og så noe strøssel, feks. kokos, hakkede nøtter eller lignende, og spise. Sunn(ere) ispinner for både barn og voksne!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat