Vis enkelt innlegg
Gammel 09-10-17, 11:28   #44
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: VGs artikkel om hvordan politiet opptrer for å avsløre pedofili

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg synes du svarer unødvendig aggressivt, derav oppfordringen om å puste med magen. Jeg synes det er en bedre løsning (oppfordring om du vil) enn "skjerp deg".

Du syns ikke det har noe å si at min "skjerp deg" kom etter din "oppfordring"? Hvis du virkelig mente jeg opptrådte unødvendig aggressivt, kunne du henvist til de stedene du mente jeg var unødvendig aggressiv heller enn å bare be meg "puste med magen". Det syns jeg er en ufin debatteknikk.

Uansett er jeg enig med deg i en ting. Det var flåsete av meg å skrive at politiet bare "sannsynligvis" har kompetanse på å finne lovbrytere. Det er del av deres jobb. Det er bare det at jeg dessverre har hatt noen dårlige erfaringer med politiet hvor de har opptrådt klanderverdig når det gjelder akkurat det å identifisere lovbrytere. Men det har ikke noe i denne tråden å gjøre.

At det å fakke kriminelle er en del av politiets jobb betyr ikke at de er eksperter på datasikkerhet. Jeg kjenner flere datasikkerhetseksperter. Ingen av dem jobber i politiet. Det betyr selvsagt ikke at politiet ikke kan være gode på datasikkerhet, men her står det at man som etterforsker har Politihøgskolen som utdanning. Jeg vil anta at det betyr at mange etterforskere har etterutdannet seg innenfor sikkerhet. I tillegg vil jeg tro man bruker konsulenter (eksterne eller interne). Jeg tror derfor at det dessverre ikke er i politiet at man finner de flinkeste datasikkerhetsekspertene. Det sagt, så kan det selvsagt være slik at de som jobber i politiet er gode nok.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det var australsk politi som kom med påstanden om hacking, og jeg vil anta at VG har fått de nødvendige represalier hvis deres journalister har begått lovbrudd.

Noe av det du tydeligvis syns var forferdelig i det jeg skrev, var at jeg var tvilende til at politiet alltid gjorde en god jobb. Likevel ser du ut til å mene at australsk politi ikke vet hva de sier? Eller er poenget at du mener det er OK av VGs journalister å begå lovbrudd slik som hacking?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det er snakk om systematisk kriminalitet på tvers av landegrenser, og jeg har ikke peiling på hvordan man lander på de ulike avgjørelsene som tas.

Likevel antar du at de avgjørelser som tas er riktige. Du har helt rett når du skriver at vi ser dette fra to helt ulike ståsteder. Jeg antar ikke at bare fordi folk har en yrkestittel, så er alt ved jobben deres bra. Siden jeg har litt mer enn gjennomsnittlig interesse for personvern og datasikkerhet samt etikk og moral rundt personvern og datasikkerhet, så ser jeg helt klart at det er store etiske spørsmål som kommer opp rundt det politiet har gjort i denne saken. Det som er relevant er det jeg også har påpekt tidligere, nemlig at politiet ikke er eksperter på etikk og moral. Og det er etikk og moral som diskuteres her. Du må selvsagt gjerne passivt snakke ned deg selv og si at at avgjørelsen som tas er basert på vurderinger fra folk som vet mer enn det du gjør. Men jeg syns det er utidig å da anklage andre som ikke ønsker å opptre like passivt som deg, for å "sitte trygt bak tatasturet og føle en hel masse" samt å være naiv.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

I mitt yrke har vi et eget etikkråd vi kan forholde oss til, når det dukker opp ulike problemstillinger som det kan være OK å få innspill fra andre på. Jeg vil anta at dette finnes for både journalister og politi, også.

Du jobber innenfor helsevesenet, gjør du ikke? Jeg tror helsevesenet på mange vis har kommet langt hva angår det å adressere etiske spørsmål.

Jeg er ikke sikker på at dette er tilfellet i aviser. Det har i alle fall ikke vært etiske råd i de lokalavisene som jeg har hatt kjennskap til. Der har man i all hovedsak henvendt seg til en av redaktørene hvis man opplevde etiske dilemmaer. Og ut fra hva jeg har forstått, så har ikke disse redaktørene noen spesiell utdanning innenfor etikk og moral. Derimot har de Vær Varsom-plakaten som etisk rettesnor. Jeg skummet raskt gjennom den, og kunne ikke se at lovlydighet var omtalt.

Hva angår politiet, så kan det meget vel være man har et etisk råd i Norge. Jeg fant ikke noe da jeg søkte, men jeg ser at det blant annet finnes "Etiske retningslinjer for politi- og lensmannsetaten". Hvis alt man har er etiske retningslinjer, så syns jeg det er all grunn til å diskutere om politiet har opptrådt etisk korrekt.

Hvordan er det med etikkråd for politiet i Australia? Og hvorfor har du så blind tro på at etikken i Australia er den etikken vi i Norge bør strebe etter?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat