Vis enkelt innlegg
Gammel 28-05-18, 18:57   #15
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Sølvpuss - finnes det et vidundermiddel?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vet ikke, litt ymse av øredobber og smykker. Skjedde kun med noen av dem.


Gullsmeden kan som oftest fikse det. Tror de legger vanskelige tilfeller i elektrolyse bad, det er ulike ting de kan gjøre. Min søster fikk helt gult bunadsølv etter dypp i et slikt middel; første gangen ble det fint, men andre og tredje gangen ble det gradvis verre. Det var hvitt sølv til en Bergensbunad.


Det er et produkt jeg kun har funnet i salg på messer og slik som funker veldig bra. Det er en liten boks med et hvitt pulver, og en metall plate som katalysator; varmt vann i en glass skål, liten måleskjed med middelet og platen oppi gir veldig godt resultat. Hvitt bunadsølv som ellers måtte inn til gullsmeden for har blitt helt fint med det. Sist jeg så det var på Bystasjonen, en som hadde et bord og solgte det der en ukes tid. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte da, for jeg har ikke sett det siden og det er et par år siden nå. Det virker når natron/aluminumsfolie og det dyppemiddelet fra Hagerty ikke gjør det.


Er det glattpolert sølv vil midler som Pol Metal Polish ta bort misfargingen med veldig få unntak. Det egner seg ikke til filigransarbeid, mye snirkler eller veldig ruglete overflater.


Sist redigert av arrow : 28-05-18 kl 19:04.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat