Vis enkelt innlegg
Gammel 18-06-18, 14:21   #45
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Så lenge tilbakemeldingen er "drit i å gå på en cobberdog/doodle", så tenker jeg at det er å spre dritt. Man får for øvrig beskjed om forventet pelstype på valpen man får, og standarden er enten curly eller wavy fleece, selv om det finnes noen shorthair individer (som røyter). Noe av poenget med dette prosjektet er jo å få stabilisert egenskapene til hundetypen, slik at man faktisk skal kunne vite hvilken pels hundene får.

Jeg vet at de som er motstandere av Cobberdogs (og som insisterer på å kalle dem doodler) ikke er åpne for argumenter, så jeg har ikke tenkt å gå inn i en debatt om dette er bra hunder eller ikke. Men jeg har ikke fått noen uventede (negative) overraskelser ift det vi fikk vite fra oppdretter. Det kan være fordi jeg brukte lang tid på å sette meg inn i linjene, og hadde en klar formening om hvem vi ønsket valp etter. Eller så kan det hende at det er fordi dette faktisk stort sett er fine, familievennlige hunder.

Det betyr ikke det samme som at det ikke er individer som ikke blir så bra som eierne har håpet eller forventet, eller at det er eiere som kanskje ikke burde hatt hund, som ender opp med en Cobberdog. Og Cobberdogs er ikke hunder for de som vil ha en sofagris, eller som helst ikke vil dressere hunden sin. Men jeg syns prosessen rundt anskaffelse av Cobberdog var mye ryddigere, oversiktlig og proff enn mange av "stueoppdretterne" av rasehunder jeg var borti i forbindelse med ankaffelsesprosjektet vårt.

Jeg er ikke typen som rosemaler hundehold, eller bare forteller det som er bra med vår hund. De som oppriktig vurderer en Cobberdog, og spør meg, vil få både det positive og det negative. Så får man selv vurdere om de positive egenskapene veier opp det som (for noen) oppleves som negativt.

Jeg vet alt det du skriver over her og jeg har en viss forståelse for at du blir litt sur når folk er negative. Jeg ser at du har gått inn i dette med relativt åpne øyne.
Jeg kjenner fire cobbere - og jeg liker cobbere. (Jeg liker de aller fleste hunder, egentlig. ) En cobbertispe i nabolaget er en god lekekompis med min yngste - de er omtrent på samme alder og det er så gøy å se digre Milli leke med min noe mindre bustehund.
Jeg synes det er greit å kalle dem doodler så lenge de folka jeg kjenner som har slike, bruker begge betegnelsene. De er jo puddelblandinger. Og det oppdrettes jo fortsatt førstegenerasjonsdoodler i cobberoppdrettet.

Jeg har sagt til deg før at årsaken til at jeg er skeptiske til cobber-oppdrettet i Norge, er at jeg mener de lover mer enn de kan holde (jeg synes det er særlig umoralsk å kjøre allergikortet så aggressivt som det gjøres) og at jeg synes det er merkelig å kjøre så høy pris på en helt nyetablert rase hvor egenskapene ikke har satt seg enda.

Jeg har som sagt ingenting imot hundene - men det ER jo sant at det er ulike pelstyper til og med innenfor samme kull fortsatt.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat