Vis enkelt innlegg
Gammel 09-08-23, 18:45   #55
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.951
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: «Kjører du som en kjerring?»

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Jeg har tenkt litt i løpet av natten over uttrykket "kjøre som ei kjerring". Det er negativt ladet av de som sier det til daglig, men slik jeg har opplevd det, så er det (for det meste) menn som gjerne kjører fort, tar sjanser og rett og slett råkjører som bruker uttrykket overfor sjåfører som holder fartsgrensen og kjører etter forholdene, tar hensyn og følger regler i trafikken (mange damer).

Så uttrykket er brukt negativt, men er det egentlig det?

Jeg oppfatter ikke «kjøre som ei kjerring» slik du beskriver. Jeg oppfatter det brukt i situasjoner der sjåføren er usikker, klønete, lite effektiv i trafikken, ikke kan parkere etc. altså om en dårlig sjåfør, ikke om en defensiv men god sjåfør. Jeg ville aldri oppfatte det positivt om noen sa at jeg kjører som ei kjerring. Nettopp fordi jeg tror ikke det menes som uttrykk for god, trygg, defensiv og effektiv kjøring. Og jeg tror ikke Gjensidige klarer å snu det til å bety det.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat