Vis enkelt innlegg
Gammel 15-09-14, 14:49   #4
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrivekurs på norsk - noen anbefalinger?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men ja, jeg har fått tilbakemeldinger på dette når jeg har oversatt engelske tekster jeg har skrevet til norsk. Det er jo en annen setningskonstruksjon på engelsk og dette overfører jeg altfor ofte til norsk, særlig når de er snakk om lenger setninger så blir det mye rot og svært lite presist. Hovedpoenget mitt blir ikke tydelig, det kommer ofte frem på slutten. Så skriver jeg vel litt for lange setninger uten komme, osv.

Dette er problem uavhengig av hvilket språk man er god på, tror jeg. Grunnen til at mange bokmålbrukere skriver dårlig nynorsk, er vel at man "oversetter" i stedet for å endre setningsstruktur osv. Jeg ser ofte at folk som har norsk som mest brukte språk oversetter engelsk til veldig dårlig norsk.

Jeg studerer ved siden av jobb nå, og for meg er oppgaveskriving knyttet til dette utrolig god skrivetrening. En god besvarelse er ikke bare godt faglig innhold, men også godt språk, god bruk av kilder, passe lange setninger, god disponering osv. Det virker også veldig skjerpende at man vet andre skal gi teksten en karakter.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat