Vis enkelt innlegg
Gammel 23-09-18, 14:26   #85
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med nordmenn og hytta

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Kanskje er den sterkere for urban hyttekultur?

Hva mener du med urban hyttekultur? Hytter i urbane strøk, eller hytter som brukes av folk som bor i urbane strøk?
"Det enkle liv på hytta" er ikke en ny (ny, som vår generasjon) oppfinnelse altså, men omtrent det som definerer etterkrigstidas hyttetradisjon.

Endringen er størst i at det enkle liv er redefinert fra å nærmest eksotifisere kroppsarbeid og lite fasiliteter, til å være et liv fritt for forpliktelser.

Mine oldeforeldre hadde sommerhus fra trettitallet, og jeg tror de kunne sagt de samme tingene som folk sier om hytta si i dag. De hadde riktignok større "forpliktelser" der i form av å ha kjøkkenhage og fisket mye, men det var aktiviteter knyttet til stor glede og noe de likte å gjøre. Sommerhuset hadde plass til tre familier, og det var alltid mye besøk der, både når mine besteforeldre var små, foreldrene mine var små og da jeg var liten selv. Siden fasilitetene var enkle (utedo og bare kaldt vann) var det begrenset hvor formelle vi kunne være, med sveisen uvasket på snei. Og den mentaliteten lever fortsatt. Noen har fremdeles enkle fasiliteter, andre har fulle fasiliteter, men syns det er digg å vase rundt i ullstillongsen. Selvsagt kan man gjøre det hjemme også, men gjør det kanskje ikke når man har gjester.

Det er ingen ny konstruksjon å ha ulik grad av formalitet på et feriested og et bosted.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat