Vis enkelt innlegg
Gammel 12-06-21, 09:20   #15
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lesesirkel for dummies: Kristin Lavransdatter

Har lest triologien og veldig klar for å diskutere. Noen som vil være med?
Jeg likte den godt, selv om den har sine sider ...

Jeg leste den som en bok om spennet av dilemma mennesker lever sine liv mellom. Skal du følge hodet eller hjertet, sosiale forventinger eller egen vilje, kjøre safe eller kaste deg uti der som kjennes riktig akkurat nå. Jeg opplever ikke Undset som en misjonerende stemme for hva som er riktig. Tvert i mot viser hun gjennom (det gedigne) persongalleriet at de ulike valgene har konsekvenser som vi må forholde oss til før eller siden.

Erlend er ikke en mann etter min smak, jeg blir provosert av hvor lett han tar på ting og hvor dårlig moral han har i møte med mennesker, både etter middelalder- og 2021-standard. Erlend minner forresten om en annen trønder i AP ; De har mange likhetstrekk. Kvinnehistoriene utenfor folkeskikken, den blendende sjarmen i sosiale settinger, mangelen på innsikt i hvordan han virker på andre, fallet fra ridderklassen/ AP sentralstyret. Det er beskrivelsen av en arketype mann som har vært alltid.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat