Vis enkelt innlegg
Gammel 15-05-18, 12:34   #36
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømper til rutaliv og rondastakk

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Men snyliv, Lhi-My, hva betyr det? Snøreliv? Det er jo ikke snøreliv på den. Kanskje det har vært det før? Eller betyr det noe helt annet?

Det kommer fra snøreliv, ja og blir brukt av enkelte fortsatt om Rondastakk. Rondastakken er jo en folkedrakt som har blitt til litt etter litt ut fra de draktskikkene og trendene som til en hver tid nådde Gudbrandsdalen. Dette var slett ingen avkrok slik man gjerne tenker, og gjennomfartsrtrafikken var jo stor siden dette var hovedferdselsåren mellom øst og vest. Drakter med snøreliv og gjerne også korsettspiler, var vanlige og er nok forløperen til livkjolene. Det har vært gjort flere store rekonstruksjonsarbeider for å gjenskape drakter med snøreliv. Jeg rekker ikke finne bilder nå, men gå inn på galleriet på www.staslig.no Det ligger flere eksempler der. Det finnes også bilder av rondastakker med snøreliv på Digitalt museum.

Uten at jeg vet det, tipper jeg at det ble slutt på snørelivene dels fordi de er mer krevende å sy, og kanskje også fordi de skal være godt tilpasset for å være behagelige i bruk. Jeg antar det også hadde noe å gjøre med at trendene endret seg. Husk at vi er snakker om folkedrakter og de levde i pakt med tiden og var i stadig endring. Det er først i moderne tid vi har fått de mer statiske og nærmest konserverte bunadstradisjonene. Nå blir man jo sett stygt på bare man går med solbriller til bunaden. Det er et gedigent feilspor! Man har aldri forvaltet en tradisjon ved å kneble den og være livredd for endringer.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat