Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-06, 09:51   #52
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

him; det høres veldig fornuftig ut det du skriver.

Men jeg synes at dagens skole faktisk legger veldig stor vekt på kreativitet. Noen ganger litt for mye, slik at det går på bekostning av den konkrete lærdommen barna tross alt må ha med deg videre.
Jeg satt i foreldresamtale med klasseforstanderne til datteren min da hun gikk i 7. klasse og spurte hvorfor de ikke rettet skrivefeil i norskstiler. Da fikk jeg til svar at det var fordi det ville hemme kreativiteten og virke demotiverende. Det er ett eksempel, og jeg forstår tankegangen, men jeg mener at man kan fremme kreativitet uten å inngå en masse kompromisser i forhold til den konkrete lærdommen.

Og at boklig lærdom presses på 6-åringene er jeg ikke med på i det hele tatt. Jeg synes tvert imot at de har en veldig forsiktig og myk overgang fra barnehage til skole.

Det læreren til datteren din sa er jeg uenig i. Jeg er snart ferdigutdannet lærer og har vært i praksis i skolen. Det har vært veldig fokus på å ikke ta fra elevene skrivegleden. Jeg skjønner at du reagerer. Det har jeg også gjort. Jeg syns det har gått for langt. Jeg tror at lærerne har begynt å gå mer bort fra den tankegangen der. Dette er selvfølgelig læreravhengig, men jeg tror at Kunnskapsløftet kanskje vil endre på dette. Jeg har vært i praksis i ungdomsskolen nå i vinter og ble overrasket over hvor mye skrivefeil det var blant elevene. Jeg var på 8. klassetrinnet og hadde norsk med elevene. Ungdomsskolelæreren var misfornøyd med norskopplæringen elevene hadde fått i barneskolen. Dette var en barne- og ungdomsskole så jeg skjønner ikke at ikke det går an å gjøre noe i forhold til dette hvis det er et problem.....

Slik vi har lært på lærerskolen så er det på tide å se på rettskriving fra 5. klasse. Avhengig av hvor hver enkelt elev står. For noen svake elever er det viktigste at de skriver, men for mange elever kan man f.eks. fokusere på doble konsonanter en periode, så skj- og kj-lyder osv. Diktat er også en fin måte å trene på rettskriving. Det har kommet mer tilbake i skolen.

Jeg savner prosessorientert skriving i skolen. Det er en kjempeflott måte å jobbe på og det mener jeg fremmer skrivergleden for de fleste.
Vi har lært om det i utdanningen. Det krever mer av læreren, men jeg tror at dersom man blir vant til å jobbe slik så er det en god måte å jobbe på.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat