Vis enkelt innlegg
Gammel 30-09-06, 10:55   #55
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Kromprinsen
Posskasse


-men du må huske på at det finnes dialekter da. Vi må ikke tilbake til femtitallet da barna ikke fikk lov å snakke dialekt på skolen (de fikk ikke det i følge min mamma som fortsatt har traumer etter at de ble korrigert for å si "bannan")

Der jeg kommer fra har de noe som heter jamnvekt (eller hva det er) som betyr likt trykk på første og andre stavelse, noe som av og til får Marit til å høres ut som "Marritt" (a-en blir like kort som i-en). Ellers sier de "Pær" om Per, "Sjugurd" om Syver (ikke alle da, men fra gammelt av) "Jehans" om Johannes "Einne" om Anne, "Gonil" (med jamnvekt) om Gunnhild, og mange, mange andre eksempler. Hvis man ikke vil "være med på" dette får man heller bare si fra hvordan man vil ha navnet sitt uttalt (med fare for å bli sett på som "fin på det" eller "sær", jeg synes for min del at det gjør språket mer fargerikt og skulle ønske de hadde alternative måter å uttale mitt navn på

Kan ikke komme langt fra der hvor jeg er oppvokst du...?
Tror ikke jeg skal komme med noe særlig i denne diskusjonen, da jeg opprinnelig har en dialekt som er så langt fra bokmål-uttale som nesten mulig.
Eksempler: pysje, skattu, tæla

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat