Vis enkelt innlegg
Gammel 01-05-18, 10:56   #85
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Valgfrihet til videregående skoler

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

To år på yrkesfag for så å ta påbygg er så vidt jeg har forstått på ingen måte anbefalt. Som Stompa sier, så må man ta veldig mye teori på et år. Det er høy strykprosent på påbygg og man risikerer å ha gått tre år på skole og hverken sitte igjen med fagbrevet eller studiekompetanse.

Det funker fint for noen, altså. Særlig de som velger det bevisst, fordi de vil ha litt mer praksis i skolehverdagen og ikke orker tanken på tre år med (nesten) bare teori. Da vet de gjennom begge årene på YF hva de skal gjøre det tredje året, og jobber gjerne annerledes med fellesfagene (norsk, matte osv.) enn de elevene som ikke primært går for studiekompetanse. Det er ikke denne elevgruppa vi bekymrer oss for på påbygging, for å si det sånn.

På skolen min gjelder dette forresten primært elever som går to år på helse- og oppvekstfag, så påbygg, og så studerer sykepleie eller barnehagelærer/lærer i småskolen. For meg er det en kjempefin vei inn i yrket, der de kommer inn på studiet med både et godt teoretisk grunnlag og praktisk erfaring.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat