Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-08, 15:05   #32
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minoritetsflertall på 48 Oslo-skoler - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

På det trinnet jeg jobber i år er det 12 minoritetsspråklige elever. Kun én av disse elevene snakker og skriver norsk dårligere enn en gjennomsnitlig elev. Fem-seks av de resterende overgår de fleste av sine etnisk norske medelever.

Hva som egentlig skjuler seg bak antall minoritetsspråklige kan være så mangt. Hvordan situasjonen er i Oslo generelt og på din skole spesielt vet jeg ikke noe om. Men jeg vil anta at ganske mange av de minoritetsspråklige elevene fungerer like godt som etnisk norske i undervisningssituasjonen.

Ja, det får vi tro. Nå vet jeg ikke hvor mange elever det er på et trinn hos dere, men 12 minoritetsspråklige elever høres jo ikke mye ut hvis det er flere parallelle klasser - trolig ikke nok til at det oppstår en slik "gettofisiering" som jeg dessverre tror det til dels har gjort hos oss. Dersom det bor 85 % pakistanere i en høyblokk og de fleste har jevnaldrende barn, er det jo ikke merkelig at lekekamerater høstes blant disse. Inputen (for å si det på godt norsk) av norsk språk vil jo da ikke bli så stor.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat