Vis enkelt innlegg
Gammel 16-05-18, 21:05   #100
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du en bunadsramp?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det handler også om at det å lage bunaden og det å eie den er noe som handler litt om et fellesskap og har en verdi. Sånn sett er det ikke så stor forskjell på å gå inn i en bunadsbutikk, ta mål og bestille "den og den, med de og de fargene" og å bestille den fra utlandet og sende mål. Men det har en verdi at man kan dra tilbake til systua og møte hun som har sydd bunaden, snakke om den folden eller det innsvinget, komme tilbake 20 år etterpå og møte samme dame eller lærlingen hennes, vite at det er tanta til læreren til ungene dine som har vevd forkleet.

Og skal det være mulig, så må man ta vare på håndverket her, nært, ved at det kan være noe folk kan leve av. Det er noe der.

Kjøper du bunad fra Husfliden, som jo nå sies å være der største leverandørene, blir den brodert i Kina og sydd i
Estland. Det er ekstremt få igjen i Norge som gjør hele jobben selv og enda færre som har det yrke. Om vi ønsker å beholde dette, må vi være villige til å betale for det. Jeg vet ikke egentlig om jeg er enig i at jeg synes det har en verdi i seg selv, men så har jeg aldri hatt behov for å snakke med den som sydde min bunad (selv om den er 100% produsert i Norge).

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat