Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-18, 10:13   #11
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg synes det er veldig mye positivt ved samvirkeorganisasjonene i landbruket (ikke "salgsorganisasjoner" som du skriver), og jeg handler derfor det meste av det vi trenger fra Tine, Nortura osv. Å kjøpe direkte fra bonden kan gi bedre økonomi for enkelte bønder, men tanken med samvirkeorganiseringen er at man skal sikre landbruk over hele landet, gi forutsigbarhet for bøndene når det gjelder avsetning, gi bøndene/produsentene markedspåvirkning/makt osv. Det er ikke et perfekt system, men det er en kollektiv tankegang som ligger til grunn som jeg støtter.

Samvirkeorganisasjonene (inkl. avlsorganisasjoner som Geno og Norsvin) er viktige for norsk landbruk. De bøndene jeg kjenner (og jeg kjenner mange) ønsker at flere handler fra Gilde, Tine, Prior osv.

Jeg er i utgangspunktet enig. Men så er det problemene det pekes på med de samme samvirkeaktørene, samt at ikke alle bønder vil drive på denne måten. Kanskje noen vil foredle selv, eller i alle fall bestemme mer over sluttproduktene. Kanskje de vil at kunden vet eksakt hvor maten kommer fra, evt. trekke kunder til gards.

Jeg mener at å sørge for at det er mulig å handle direkte der det er hensiktsmessig er et pluss for både bonde og forbruker. Da får bonden et valg. Mer direktesalg, mulighet for bedre inntjening på mindre areal m.m. Forbrukeren har bedre kontroll på kvalitet og dyrevelferd, og i noen tilfeller spares det penger også. Vinn-vinn. Dessuten vil det høyst sannsynlig i overskuelig fremtid være en nisje, og dermed ikke ødelegge for samvirkene.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat