Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-18, 11:49   #16
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøper du mat direkte fra produsent?

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Jeg er i utgangspunktet enig. Men så er det problemene det pekes på med de samme samvirkeaktørene, samt at ikke alle bønder vil drive på denne måten. Kanskje noen vil foredle selv, eller i alle fall bestemme mer over sluttproduktene. Kanskje de vil at kunden vet eksakt hvor maten kommer fra, evt. trekke kunder til gards.

Jeg mener at å sørge for at det er mulig å handle direkte der det er hensiktsmessig er et pluss for både bonde og forbruker. Da får bonden et valg. Mer direktesalg, mulighet for bedre inntjening på mindre areal m.m. Forbrukeren har bedre kontroll på kvalitet og dyrevelferd, og i noen tilfeller spares det penger også. Vinn-vinn. Dessuten vil det høyst sannsynlig i overskuelig fremtid være en nisje, og dermed ikke ødelegge for samvirkene.

Er det ikke sporing tilbake til gård på de fleste Tine- og Nortura-produkter? Og hvordan tenker du at forbruker kan ha bedre kontroll på kvalitet og dyrevelferd ved å handle direkte? Med mindre man kjenner bonden personlig, har kompetanse på dyrevelferd og matforedling og er spesielt engasjert, har man ikke tilgang på fjøset (det ville dessuten skape større sjanser for smitte) eller er med på slakte- og foredlingsprosessen om man handler direkte, så det blir basert på tillit for de aller fleste av oss.

Nå er jeg ikke prinsipielt imot direktesalg eller Bondens marked altså, og jeg handler av og til på Bondens marked selv. Men jeg oppfatter HI som en oppfordring til å handle direkte heller enn fra bøndenes "salgsorganisasjoner" basert på en del misforståelser og uten kjennskap til hva samvirkeorganisasjonene faktisk er.

Dessuten mener jeg det er bra for oss alle at det er mulig å drive med kjøtt- og melkeproduksjon også i mer avsidesliggende deler av landet der kundegrunnlaget ikke er stort nok for direktesalg. Da er kollektivet som samvirkeorganisasjonene utgjør viktig, og det må fortsette å ha en størrelse som gjør det mulig å ha produsenter over hele landet.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat