Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-17, 22:21   #128
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rumpeforstørrende truser

Dette med etternavn synes jeg langt på vei ikke har noe med likestilling å gjøre i dag. Det er jo i dag like greit at hele familien tar hennes som hans, eller at man fortsetter å ha sitt eget navn etter inngått eksteskap. Og at hele familien bærer begges navn.

Vi fikk begge barna før vi giftet oss, og vi valgte å gi dem mannens etternavn. Vi diskuterte det litt, men jeg var fast bestemt på å bytte, eller legge til hans navn om vi giftet oss, så for meg var det helt greit. Vi valgte bort å gi dem begge navnene, da vi begge har etternavn som slutter på -vik. Blir litt hakk i plata og tungt med begge to.

Da vi giftet oss så la jeg til hans navn i tillegg til mitt. Hakk i plata og tungt, men jeg ville ha det med, for det er jo en del av meg. Var godt voksen når vi giftet oss, så jeg kjente litt på dette med identitet, samtidig som det for meg var en selvfølge at vi som familie skal ha samme etternavn. Vi diskuterte også muligheten for at han skulle ta mitt navn, men siden vi begge har like sjeldne etternavn, så ble det litt elle-melle.

Når man snakker om likestilling, navn og kvinnes rolle i forhold til mannen, så kom jeg på noe min mor fortalte en gang. Da jeg ble født i -69, så bodde de på et lite sted på østlandet. Mamma var tvillingmamma og gravid da de kom dit, og pappa jobbet som ingeniør i et større firma. Mamma fikk noen venner i nabolaget, men oppdaget fort at mange av disse tok litt avstand fra henne, og de omtalte henne som Fru ingeniør *pappas navn*.

Mamma holdt jo på å eksplodere bare av den tituleringen...Joda, hun var fru, men hun hadde da et navn...hun var da ikke en kroppsdel av han liksom. Og da hun en dag spurte en dame om hvorfor folk tok avstand, og svaret var at de andre damene ikke følte at de kunne være venn med henne, fordi de jo bare var "ordinære" folk, mens hun var ingeniørfrue, da sprakk hun...

Her har heldigvis verden gått videre, selv om mange av oss velger å ta mannens navn. Det er nok mer av tradisjon enn av det at vi underkaster oss mannen. Jeg er i hvertfall MEG, og aldels ikke fru oljearbeider, selv om jeg bærer, og bruker hans etternavn.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat