Vis enkelt innlegg
Gammel 08-11-19, 14:54   #41
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halv tolv eller halv åtte?

Spørrerunden på kontoret er fullført blant dagens tilstedeværende. Tromsø, Bærum, Hamar, Lillestrøm, Sunnfjord, Ålesund og Ski går for "på halv tolv". Derimot går Ytre Sogn for "halv åtte", men vedkommende bedyrer i samme slengen at det er et uttrykk hen aldri bruker. Etterpå kommer det en slenger, der også Odda satser på "halv åtte".

Jeg har fått flere fine teorier. Flere kjente spontant på seg at "halv åtte" måtte være alternativet, selv om de ikke bevisst kunne huske å ha hørt uttrykket brukt. Hamar lanserer følgende teori:

"… alt på halv åtte - jeg lurer på om det kan ses som en videre vridning av halv tolv, med en ironisk, folkelig, bygdevri på uttrykket. De som sier halv tolv mener nok at de har rimelig kontroll, men her, her er ting virkelig på halv åtte – og da kan gjerne resultatet og bli langt ut i otta." Dette underbygges av Sunnfjord, som også mener at "på halv åtte" er langt mer ute på viddene enn "på halv tolv". Vedkommende hevder at det heter "litt på halv tolv", men "helt på halv åtte".

Sunnmøre har til og med tatt seg bryet med å google litt, og konkluderer med at uttrykket "halv åtte" neppe er helt geografisk avhengig:

Komikerfrue (Ørsta): "Men det krever mye av alle, så hjemme står alt på halv åtte, jeg har vel ti blogginnlegg på vent i hodet, Dexter er midt i «gjøre selv» fasen og alt ..."

Fiskeribladet: "I dag ble alt på halv åtte, sier stuerten som sitter i messa og venter på at mannskapet skal komme ned til frokost."

Folkebladet: "FINNSNES: Ti på to mandag ble en 32-åring fra Midt-Troms anholdt, mistenkt for promillekjøring, melder Folkebladet. Enkelte dager går alt på halv åtte."

Alvo Vera, Volda: "For om eg er på halv åtte så er alt på halv åtte. Forever har vist seg å vere fantastisk for det meste, og har garantert betra kvardagen vår for både små og store."

Jeg synes nok jeg ser en viss vridning mot det nordre Vestland her også, dog med innslag av Finnsnes.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 08-11-19 kl 15:02.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat