Vis enkelt innlegg
Gammel 17-10-16, 18:19   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Jeg tror du har helt rett i at dette er vanlig. Jeg prøver så godt jeg kan å bruke etternavn på kjente damer hvis jeg tror jeg ville brukt etternavn på en tilsvarende mann, og omtaler derfor bevisst den demokratiske presidentkandidaten som Clinton. Men det er sikkert masse eksempler på at jeg skiller; jeg ville neppe snakket om romanforfatteren "Hjorth", for eksempel, men kan sikkert finne på å referere til bare "Knausgård".

(I en del norske sammenhenger ser jeg ellers at det blir mer og mer vanlig å bruke bare fornavn på både damer og menn. For eksempel er det ingen som omtaler noen av direktørene i etaten der jeg jobber med noe annet enn fornavn. Det er også (nesten) like vanlig at mannlige statsråder omtales ved fornavn (internt, altså) som kvinnelige.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat