Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-23, 23:29   #15
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.804
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etisk hundeavl

Utstilling skal ikke være en skjønnhetskonkurranse. Utstillinger skal premiere hunder som er gode representanter for rasen. Akkurat som man har kåringer for husdyr for å finne gode avlsdyr. De skal være gode reoresentanter for rasestandarden, man ser på om hunden har godt pelsstell (og blir godt tatt vare på), om den er normalvektig og har god muskulatur (og der er det jevnt og varig arbeid med hunden som gjelder, det fikser man ikke på et par uker), om den har gode og funksjonelle bevegelser, riktig tannbitt osv osv., og også gemytt, at de lar seg håndtere, ikke er aggressive osv. Alt det er det helt legitimt å forlange av en hund som skal brukes i avl synes jeg.

Vet en som er champion både her og der, og de har jobbet mye med feks at hunden skal være veltrent, og det har det blitt sagt noe om i kritikken av hunden. For dommeren gir en detaljert kritikk om hva som er bra og ikke så positivt med hunden. Den nevnte hunden fikk i unghundtiden flere kritikker på at den «trengte å modnes», f.eks. Tror folk flest ville tenkt litt annerledes om utstillinger om de visste mer om bedømmelsen. Men selv om man må gjennom godkjenning for å bli dommer for hver rase så har dommere litt ulikt de legger vekt på. Sånn er det med alle slags vurderinger, ikke bare hunder.

Generelt kreves det ikke at hunder vinner sløyfer for avl, men det er vanlig og utbredt at en hund minimum må være stilt til Excellent, dvs at den er bedømt til å være en utmerket representant for rasen. I en konkurranse kan mange hunder bli Exc uten at de av den grunn går videre og får premier. Vurderingen av Exc er bare den innledende vurderingen. Sånn sett er det det du også mener burde være grunnlaget slik jeg leser HI?

Jeg er enig i at CKCS er problematisk. Men jeg synes Dyrebeskyttelsen er helt ute å kjøre på sporet de har vært på bra lenge, og jeg har mistet helt lysten til å støtte dem. Det er en grenseløs naivitet blant noen der. De velger å gå til krig mot hundemiljøet som bruker mye ressurser på å stille krav om etikk, helse og hvahardu (ja, det er feil og mangler men det er fremdeles slik at det legges ned mye penger og arbeid i å utvikle sunne raser, bruke forskning og veterinærer, stille krav til oppdrettere) og lager et narrativ (som noen veterinærer også har hivd seg på) om at blandingsavl er så mye mer naturlig og sunn. Kanskje i en verden hvor hunder fritt løper rundt i flokker og hvor alfahannen har avlsretten. Men blandingsavl i Norge er at Bjørg i Grimstad synes hunden hennes er så nydelig og finner en hund i en Facebookgruppe som eieren vil gjøre kroner på, og så produserer de valper helt uten helsetester, vurdering av om egenskapene bør videreføres eller av hvilket resultat man kan få ved å blande to raser med hver sine helseutfordringer.

Det som skjer nå er formodentlig at oppdretterne av CKCS flytter oppdrettet utenlands eller samarbeider med oppdrettere i andre land. Det er fremdeles helt lov til å importere, eksportere, kjøpe, selge og eie hunder av rasen såvidt jeg kan forstå. Og rasestandarden bestemmes i hjemlandet, så det er Stirbritannia mener jeg.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat