Vis enkelt innlegg
Gammel 12-04-07, 23:15   #49
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg lagde "Barnas favoritt" i går.

Det er egentlig ikke favoritten til Nusken heller. Men retten skal liksom klare å putte grønnsaker inn i barn som ikke liker grønnsaker.

Tviler på at barna dine liker denne heller. Inspirert av en annen tråd her putter jeg inn bilde av en kake mannen min møtte meg i døra med på vei hjem fra jobb i fjor. Det var mildt sagt overraskende, vi baker som regel kun kaker til bursdager og slikt. Den var utrolig mektig, og veldig god.

Heftig rullekake

Sukkerbrød
4 egg
140 g sukker
100 g hvetemel
25 g kakao
1 ts bakepulver

Sjokoladekrem
200g mørk sjokolade
250 g smør, romtemperert
250 g melis
2 ts vaniljesukker
5 eggeplommer
2 ss sherry (kan droppes)
200 g frosne eller friske bringebær

Glasur
150 g mørk sjokolade
1 ½ dl kremfløte
1 ½ ts kakao
1 ts sukker
1 ss honning

Stekes på 190 grader i 10 minutter.
Kle en stor langpanne med bakepapir.

Ha egg og sukker i miksmasteren og pisk til du får en luftig eggedosis. Det tar 7-8 minutter før alt sukkeret er smeltet og den er luftig nok. Bland hvetemel, kakao og bakepulver og sikt det oppi bakebollen så du er sikker på at det ikke blir klumper i røren din. Nå er det viktig at du ikk pisker mer, men forsiktig folder inn melet med en slikkepott. Jo mer av luften du greier å beholde inni røren, jo luftigere blir det ferdige sukkerbrødet.

Hell røren oppi langpanna og bruk slikkepotten til å fordele den jevnt utover. Stek sukkerbrødet på nest nederste rille.

Nå kommer mitt triks for å unngå sprekker i rullekaka. Legg et kjøkkenklede på benken og dryss over et jevnt lag med hvetemel. (Lager du en vanlig rullekake som du skal ha syltetøy inni og ingen glasur utenpå, strør du på sukker i stedet for mel.) Når sukkerbrødet er ferdig stekt, hvelver du det over på kledet. Dra forsiktig av bakepapiret og legg langpanna med hulrommet inn, over sukkerbrødet igjen. La den ligge slik til kaka er helt avkjølt.

Sjokoladekrem
Brekk sjokoladen opp i mindre biter og smelt den enten i mikrobølgeovnen eller i vannbad (se framgangsmåte s. 116). Rør smør, melis og vaniljesukker luftig og nesten hvitt. Hell den smeltede sjokoladen oppi sammen med smørblandingen mens miksmasteren hele tida går rundt. Så pisker du inn en og en eggeplomme før du til slutt har i sherryen.

Nå bruker jeg å lage glasuren før jeg gjør noe mer med kremen.

Glasur
Ha alle ingrediensene til glasuren i en kasserolle og varm det opp på middels varme. Rør forsiktig rundt med en slikkepott slik at du ikke rører inn luft. Når alt er smeltet, setter du kasserollen til side og lar den avkjøles noen minutter.

Ferdiggjøring
Da kan du fordele sjokoladekremen på sukkerbrød. Ikke ha krem helt ut i kantene, men la det være igjen ca. 3 cm krem på den ene kortsiden. Fordel ca. 150 g av bringebærene oppå kremen: Jeg bruker frosne, usikrede bær. Rull så sammen sukkerbrødet. Start i den enden hvor du har krem helt ut i kanten. Bruk kjøkkenkledet til hjelp for å få en fin rull.

Løft rullekaka over på serveringsfat og legg matpapir rundt hele kaka. Stikk det litt under kaka sånn at det ikke blir noen glipe. Dette gjør jeg for å beholde serveringsfatet så fint som mulig. Hell så glasuren forsiktig over kaka mens du bruker en slikkepott eller skje til å fordele den fint utover. Pynt med resten av bringrbærene og fjern matpapiret.

Nå har du en skikkelig mektig og god sjokoladekake som holder seg godt flere dager i kjøleskapet.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat