Vis enkelt innlegg
Gammel 12-05-11, 21:18   #15
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger vi et landbruk i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg synes også man trenger landbruk, og lurer på om det hadde blitt mer bærekrafti uten den voldsomme statlige styringen? Jeg har begrenset kunnskap om hvordan der fungerer, men iom at man forhandler med staten så er staten arbeidsgiver? Kunne man tjent bedre som selvstendig næringsdrivende som selv forhandler prisen på sine varer? Jeg begriper ikke hvordan man kan ha et system der grosister og dagligvarebransjen sitter igjen med gevinsten for salget av matvarene, for det må jo være sånn at noen tjener på de stive matvareprisene vi har i Norge??

Et innenlands marked med høye tollmurer ville fungert, i allefall til en viss grad. Men noe av problemet med å la merkede styre er at stordrifts fordelen vil bli veldig mye større og gårdbrukene ville nok blitt matfabrikker i langt større grad. Det ser man på de områdene som kun har tollmurer, og med lite eller ingen statlig styring (tomat/agurk, kylling/svinekjøtt)

Tallene for verpehøner er tydelige der. Av 1953 bruk har 1246 mindre enn 99 høner (mao små hobby baserte besettninger) og 113 har fra 2000-4999 og 456 har over 5000 høner. 138 produsenter ligger i mellomsjiktet.
STordriftsfordelen er veldig tydelig og gir selvfølgelig utslag i hvor store enhetene blir. Økologisk ammeku av gammel verneverdig rase er motstykket. Der er det mordyret og jorda der fôret dyrkes som har verdi, gjennom tilskudd. Mens produktet, kjøtt, er dårlig betalt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat