Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-19, 09:28   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Jepp, det mener jeg.

Jeg har forundret og irritert meg over den grensen til egenkapital på 15% som ble innført for noen år siden (2011?), og syns den er både usosial og lite egnet til å oppnå større edruelighet i utlån (som vel var begrunnelsen).

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det eneste den gjør er å skape forskjeller mellom de som har arv/foreldrebidrag å bruke, eller noen som kan kausjonere for dem, og de som ikke har det.

Om noen har fint råd (inntekter) til å betjene et lån på 2 millioner, men vil trenge flere år på å spare opp 300 000, så er det da meningsløst at de skal måtte bruke alle pengene sine på et dyrt leieobjekt i mellomtiden??

Dette treffer en litt uti nettverket nå, en som kommer til å flytte langt bort for å spare penger noen år, før de kan komme tilbake til Oslo.


Jeg vet at banker i spesielle tilfeller kan gjøre "særskilte vurderinger", men igjen treffer dette usosialt - nyinnflyttede, nyetablerte. Og, skal jeg vedde, ikke-hvite. Han jeg kjenner har utdannelse, fast jobb i årevis og stabil familiesituasjon, men er fra Afrika, og jeg VEDDER på at det har noe å si.


Hva tenker FP, er det noen gode grunner til å beholde denne grensen?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat