Vis enkelt innlegg
Gammel 07-10-17, 21:10   #2
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om overvintring av sommerplanter!

Pelargonia bør inn nå. Noen sorter tåler litt frost, men ikke over tid. De kan overvintres inne i stuetemperatur, men da krever den gjerne ekstra lys. Eventuelt kan man sette den kjøligere - de fleste gjør det om de har mulighet. Jeg har mine i vinterhage/glassveranda i ca 8-10 grader. De kan også stå i en kjeller. Det er viktig at de ikke får det for fuktig, da får de fort råteskader, og de bør «pusses» med jevne mellomrom, hvilket vil si at man klipper av nye skudd, blomster og stygge blad, men lar stilkene sitte igjen og visne. Visne stilker og blader må siden plukkes av. De skal ha nokså lite vann når de står såpass kaldt, heller for lite enn for mye. Tidlig vår formklipper man og potter evt om. :har vært på kurs:

Når det gjelder lavendel, er det avhengig av sort om den kan overvintre eller ikke. Lavendel angustifolia skal kunne overvintre - jeg har aldri fått det til. I år prøver jeg å sette dem i drivhus over vinteren. Stauder kan overvintre i frostsikre krukker, gjerne inntil en husvegg, der det blir litt lunere. Ettårige sommerblomster vil ikke overleve, men kan frøså seg sjøl, så det hender det kommer noe likevel. Stemor er fine sånn. Det beste er sikkert likevel å ta frø og så dem, hvis man vil være sikker på å få en tett, fin vekst.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat