Vis enkelt innlegg
Gammel 20-02-15, 07:33   #2
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.753
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Friluftsklær - tips?

Min desiderte favoritt innen friluftslivklær er den gamle, og etterhvert ganske flyssete, fjellanorakken. Falmet rød, tynnslitt, hetta er ødelagt, men du verden for et deilig plagg!

Skal du ha vanntette klær eller vanlig bomull/softshell kvalitet?

Jeg legger gjerne litt penger i førstnevnte gruppe siden jeg har gått en del lengre turer, og gjerne vil ha det så komfortabelt som mulig. Foretrekker tynne skallklær, bruker Norrøna Falketind paclite i jakke og bukse, pluss at jeg har en Norrøna Bitihorn jakke på lur til å erstatte den gamle falketindjakka. Er blitt godt flysset nederst på ermene den også etterhvert, men ikke helt klar til å kasseres ennå.

Jeg bruker aldri vanntette klær hvis jeg ikke må. Liker ikke den klamme følelsen de gir, og særlig på oppoverturer synes jeg gtx kan være ubehagelig. Men må man, så må man. Det regner jo i dette landet av og til.

Skal du ha tradisjonelle turklær i bomull e.l. slipper du langt billigere fra det. Jeg bruker som sagt en gammel og slitt fjellanorakk, og ofte en Lundhags turbukse jeg har fått i gave. Er det varmt i været bytter jeg ut lundhagsbukse med en papirtynn North Face bukse. Liker ikke zipoffs, da har jeg heller en ekstra shorts med i sekken.

Av sko er det trail runners med solid såle som blir mest brukt. Har to par, Salomon og North Face, og er veldig fornøyd med begge. North Face er gtx, Salomon ikke. Tradisjonelle fjellstøvler bruker jeg hvis det er kaldt, eller hvis jeg må ha på brodder.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat