Vis enkelt innlegg
Gammel 02-04-12, 21:21   #275
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billige familieferier?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har i hele dag tenkt på Apans familie og klarer ikke helt å se for meg hvordan dere har det sammen, for det virker veldig forskjellig fra hva jeg er vant til, og det er litt fascinerende. Mener du at når dere er sammen så er dere SAMMEN-sammen hele tiden? Hva GJØR dere på da? Der er helt oppriktig ment, altså. I vår familie, og min manns, er vi vant til at kvalitetstid gjerne er at alle sitter krøllet sammen i hver sin stol, med hver sin bok eller avis. Altså, innimellom spiller vi et spill sammen eller bare sitter og prater, men vi er alle sammen skrudd sammen slik at vi innimellom trenger en pause fra de andre. I går var vi i barnedåp, og etter 6 timer hui og hei med fettere og kusiner fant mellomsøster seg et par bøker og satte seg i en krok og leste. Helt normal oppførsel i vår bok.

Jeg håper ikke jeg høres nedlatende eller ekkel ut nå, det mener jeg ikke å være, altså. Jeg blir bare oppriktig nysgjerrig. Er det ok?

Tja, jada, jeg tror ikke i utgangspunktet vi er uvanlige sånn i praksis. Men altså, du mener i ferien eller? I spørsmålet ditt, mener jeg? Jeg antar du ikke lurer på hvordan vi har det en ganske vanlig mandag?

Det blir jo veldig omfattende å svare, for det er jo veldig forskjellig om man feks er i sydligere strøk eller på hytta... I sydligere strøk, type basseng/strandferie, tror jeg vi er omtrent som alle andre som ferierer på den måten (og som liker det). Bader etter tur med ungene, eller sammen alle sammen. Den som ikke bader, leser sikkert litt bok. Kjøper en is som vi spiser mens vi prater sammen. Den ene av oss leser høyt for storebror (nå har han jo lært å lese selv, men han vil vel like høytlesning litt til...). Storebror blar i bøker eller spiller DS mens vi andre leser bok. Storebror spiller DS mens en av oss sitter sammen med ham, fordi han liker det. Ganske normale ting tror jeg....?

På hytta har vi stort sett en plan hver dag, type rusletur, skogstur, bytur, båttur, bading, krabbefisking. Hvis man har en ganske lang frokost, type times tid, bør jo den planen settes i verk sånn omtrent rett etterpå, når man tar rydding og nistelaging med i betraktningen før man kommer avgårde... Så er vi gjerne borte noen timer, og når vi kommer hjem går det stort sett i ett med opprydding, middagslaging, prat og kos med ungene, spill med storebror og lesing/legging. Ungene leker jo selvsagt selv (med hverandre eller alene eller med nabobarn for den saks skyld (storebror), men det er ikke så mange av dem og de er ikke der "fulltid") mens vi gjør praktiske ting gjennom dagen, men det har ikke vært mye tid på hytta der alle setter seg ned og leser hver for seg nei, ikke før ungene er lagt. Det blir litt innimellom da, men da mest på "bla i avis" nivået. Det har jo selvsagt mye med ungenes alder å gjøre, og også med at storebror lenge var eneste barn med oss, og at han og lillesøster til nå har hatt begrenset "lekeglede" av hverandre. Jeg er vokst opp selv med at vi leste masse bok hver for oss på ferier, men da var jeg eldre og både jeg og søsteren min elsket å lese. Når ungene blir eldre håper jeg jo at det blir flere rene "daffedager".

Jeg tror ikke disse tingene er sånn superunormale? Vi bruker generelt lang tid på måltider og tar gjerne en ekstra kaffe eller tre, så da går jo tiden. I tillegg er vi alle glade i å finne på ting, type gå tur, se på båter (ved sjøen) etc, og da velger vi å prioritere slikt høyt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat