Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-07, 11:05   #96
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dukker og homofili

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Medbestemmelse er ikke ensbetydende med at det er barna som skal bestemme alt. Medbestemmelse handler om å gi barna en mulighet til å virke inn på sin egen hverdag - inn under visse rammer, satt av voksne, som tross alt vet litt om hva barn har godt av.

Lille Ola kan f.eks. ikke gå ut uten lue på når det er 5 kuldegrader ute, selv om han påstår at han ikke vil... Men lille Ola kan få valget mellom den blå eller røde lua... Eller, dersom han har bare ei lue - velge om han vil ha på lua før- eller etter han får på støvlene.

Hele tankegangen rundt barn er i ferd med å bli endret - fra å tenke at barn er noe "som skal bli" - til at barn er noe som ER! Barn er små kompetente mennesker og deres stemme fortjener å bli hørt.

Ta f.eks. samlingsstund - om pedagogen bestemmer at nå SKAL vi lære om været, mens barna ikke kunne bry seg en døyt, men er veldig interessert i f.eks. dinosaurer for tiden... Hvilken samlingsstund ville blitt mest artig å gjennomføre?

Sorry, nå sporer jeg av fullstendig her - men jeg syns det er så synd at enkelte bare ser problemene med å gi barna større innflytelse på hverdagen sin...

Saken er den at jeg mener det man gjør er å gi barna INNTRYKK av medbestemmelse, og gi foreldrene INNTRYKK av at barna har påvirkningskraft. I realiteten koker det ned til melk eller vann til maten, rød eller blå lue. Og dette ER faktisk ikke medbestemmelse.

Det er ikke reell medbestemmelse, hvis det foregår som du beskriver. Det er manipulasjon av barna, og helt ærlig syns jeg det er ganske dårlig gjort. Da er det mer realt å si at barna ikke får bestemme, fordi det i praksisk blir umulig å gjennomføre. Barna kan ikke "kreve" mer tur - for det går ikke de dagene de voksne skal ha møte, eller alle de gangene en av de voksne er syk. Da blir det ikke tur.

Personlig syns jeg gjerne barna burde bli tatt med på råd i barnehagen, men da må de få reell innflytelse også. Og da burde det teoretisk være sånn at barna fikk bestemme f.eks. mer tur og mindre samlingsstund. Men sånn er det ikke, og sånn kan det heller ikke bli, og da er det falskt å hevde at barna har medbestemmelse.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat