Vis enkelt innlegg
Gammel 18-09-12, 14:41   #79
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

1. Hva er favoritteksten (eller historien) din i Bibelen?
(Sorry for quoting in English.)

And God made the beast of the earth after his kind, and cattle after their kind, and every thing that creepeth upon the earth after his kind: and God saw that it was good. And God said, Let us make man in our image, after our likeness: and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over the cattle, and over all the earth, and over every creeping thing that creepeth upon the earth. (GEN 1:25-26)

And the LORD God said, It is not good that the man should be alone; I will make him an help meet for him. And out of the ground the LORD God formed every beast of the field, and every fowl of the air; and brought them unto Adam to see what he would call them: and whatsoever Adam called every living creature, that was the name thereof. (GEN 2:18-19)

In other words, Genesis is even confused on whether humans or animals were created first.


2. Hvorfor liker du den best?
Fordi selvmotsigelser som denne viser at Bibelen er en bok skrevet av mennesker som alle andre bøker. Fordi i stedet for en poetisk beskrivelse av evolusjonshistorien er det dette Bibelen serverer som opphavsmyte, til forveksling lik alle andre opphavsmyter fra fortiden. Det tyder ikke på noen spesiell, konsekvent eller n
øyaktig inspirasjon fra en allmektig skaper.
Om vi henter moralske normer fra Bibelen må vi derfor finne en annen grunn enn Bibelens selv for å forklare hvorfor vi henter inspirasjon fra noen teksttolkninger og ikke andre. Siden Bibelen gir rom for mange tolkninger, mangler mye relevant informasjon og ikke er konsekvent må man derfor være bevisst at man til syvende og sist likevel bruker sine egne argumenter for å begrunne sine valg, selv om man selv mener de er bibelsk fundert.

3. Nevn en situasjon der den har vært viktig for deg.

Da jeg gikk fra å være en evangelisk kristen tenåring til å bli en ateistisk voksen. Jeg så at det trengtes flere kreative unnskyldninger for å glatte over selvmotsigelser og uoverenstemmelser mellom Troen og virkeligheten enn Troen ga av forklaringer på hvorfor verden var som den var, at jeg forsto mer av verden om jeg ikke måtte kappe hæler og tær av virkeligheten for å trykke den ned i troens glassko. I denne prosessen var tekster som Genesis som tydelig demonstrerer Bibelens opphav blant mennesker i en bronsealderkultur nyttig.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 18-09-12 kl 15:00.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat