Vis enkelt innlegg
Gammel 11-11-08, 10:45   #28
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De sinte guttene og jentene

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Barn med atferdsvansker trenger som Jessica er inne på å bli sett. Men de trenger også - kanskje mer enn alt annet - å bli akseptert. For meg handler dette mye om toleranse. Jeg har hørt lærere og førskolelærere si f.eks. at de kan se på barna svært tidlig hvem av dem som er "problembarna". Hvem av dem som vil få atferdsproblemer.

Nå løsriver jeg noe av det du sier. Jeg syns du skriver mye bra her Bina. Jeg skrev at barn med adferdsvansker trenger å bli bekreftet. Alle trenger det, men kanskje spesielt disse barna. De trenger å få bygget opp en tro på seg selv, men da må de få bekreftelse på at det de gjør er bra, når de gjør noe som er bra. Allerede i barnehagen kan man se hvem som vil slite med sin adferd. Man ser det ofte i samhandling med andre. Derfor er det viktig at barnehagen er tidlig på banen og hjelper barnet til positiv samhandling med andre. Det krever intens fokus av alle de som jobber der mot et felles mål.
Jeg er også opptatt av samarbeidet mellom barnehage og skole før skolestart. Ikke minst at den læreren som skal ha dette barnet blir kjent og bygger relasjoner med barnet og barnets familie før skolestart. Dette for å få et så godt utgangspunkt som mulig. Da er det lettere å holde kontakt mellom foreldre og skole, og vice versa. På den måten kan man være i forkant.... Slik jeg har erfart så er det stor forskjell fra barnehage til barnehage og samme når det gjelder skolene (i forhold til om de samarbeider og evnt. hvordan). Dette burde nesten være lovpålagt. Samtidig så må det frigjøres tid for de lærerne som skal starte med 1. klasse fra høsten slik at de kan få bedre tid til å forberede skolestart.


Sist redigert av Jessica : 11-11-08 kl 14:08.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat