Vis enkelt innlegg
Gammel 11-11-08, 14:24   #30
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De sinte guttene og jentene

Som foreldre har vi et stort ansvar i forhold til å være bevisst på hva vi serverer barna våre, og lar dem spise. Helt fra de begynner å innta annet enn morsmelk.

Det er ikke nødvendigvis nok å stole på Helsedirektoratets anbefalinger (generelt karbohydrater som hovedbasis (50-60%): brød, kumelk/kumelkprodukter, pasta, ris, poteter, grønnsaker, frukt.
Det er også mye mer tilsetningsstoffer i matvarer i våre butikker, enn vi ønsker å vite. Hva er det egentlig, og hva gjør det med oss/barna våre?

Et eksempel på frokosten til et skolebarn/barnehagebarn:

En tallerken med cornflakes (branflakes), syltetøy og melk til frokost. Blodsukkeret stiger rett til værs og man føler velvære.
1-2 timer etterpå er barnet som regel sulten igjen, men det er ikke lunsj før om et par timer.... Barnet blir ukonsentrert, irritabel, trøtt og urolig. Blodsukkeret er på bunn.

I barnehagen der min gutt går, har jeg sett at det mest urolige barnet, er han som får fint brød med sjokoladepålegg (!) på og kanskje et yoghurtbeger etterpå. Dette er noe de fleste er klar over nå, men man ser så mange eksempler på sammenhengene mellom hva som puttes i kroppene og hva det gjør med det mentale/oppførselen, uten at man innser at det er en sammenheng.

Det er utfordrende å gi barna et sunt kosthold, med et stabilt blodsukker og f.eks uten melk og gluten.

Jeg har begynt å bli mer bevisst:
Har selv sluttet å drikke melk (kjøper havremelk/fløte) og redusert kraftig på brød og andre raske karbohydrater. Om jeg tar meg en brødskive eller noe annet karborikt, tar jeg også noe som er proteinrikt. Evt en neve valnøtter, slik at måltidet blir balansert.

4-åringen min vil ikke ha noe alternativ til kumelk ennå, iallefall ikke i glasset, men drikker mer vann. Utfordringen er min: Frokost: glutenfri havregrynsgrøt med kanel, kokosolje og eplemos. Nøtter i matboksen. Kalkunpølse på skiva. Tomater, agurk. Peanøttsmør.
Han spiser rundt 5 skiver brød daglig, så jeg vurderer typen brød jeg kjøper. Idag har jeg kjøpt glutenfritt brød, og vurderer å bake et selv også, og får se hvordan det faller i smak.
Når jeg henter han fra barnehagen får han enten en skive med noe proteinrikt pålegg, et eple, nøtter for at han blodsukkeret hans skal være stabilt frem til vi spiser middag 1 time etterpå. Dette har hjulpet på humøret hans, og det blir mindre mas mens jeg lager middag.

1-åringen min har ennå ikke fått kumelk i koppen sin, bare vann, juice, smoothie. Hun får ofte omelett til lunsj, mettende og proteinrikt, og vil helst ikke ha brød. Appelsinjuice og vann å drikke. Ellers er det jo grøt morgen og kveld...

Jeg kjøper renere mat, leser innholdsfortegnelsene mer nøye, prøver å unngå det med mye E-stoffer/tilsetningsstoffer, smaksforsterker/aroma osv.
Selv drikker jeg Herbalife Shake til frokost, der sammensetningen er perfekt og innholdet er 100% naturlig. Det liker 1-åringen min også, så hun får noen slurker hun også. Midt i blinken som ernæringsdrikk og de som vil ha et alternativ til et karbohydratrikt måltid.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat