Vis enkelt innlegg
Gammel 26-09-18, 18:27   #37
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Reform om fylker] Blir vi aldri ferdig?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det var da voldsom så du setter alle byråkratene i Oslo i en bås. Vi snakker en arbeidsplass med over 50 000 ansatte. Jeg regner med du tenker på bråket i Utdanningsetaten, rundt Astrid Søgnen og Inga Marte Torkildsen? Det er for øvrig en personstrid, der noen i ledelsen i Utdanningsetaten er dørgendes uenig med politisk ledelses ledelsesstil, ikke "byråkratiet" mot "politikere", altså.

Og skal jeg være helt ærlig, syns jeg det er helt på tryne av en som er leder for en etat å omtale denne (Osloskolen) som et tankskip som må snus. Ikke fordi det ikke er rom for forbedringer, for det er det så absolutt. Men det er også utrolig mye bra med Osloskolen, som forsvinner helt i bråket. Og jeg syns det er ganske hårreisende at en rapport som viser at "testregimet" i Osloskolen faktisk har noe for seg - fordi det gir den enkelte skolen løpende tilbakemeldinger på nivået til elevene, og sier noe om hva de må forbedre - blir "gjemt og glemt" av den politiske ledelsen, fordi den ikke er i tråd med det de mener. Det er manglende respekt for fagfolk.

Dessuten må jeg minne om at byråkratene som er satt til å sette i live ideen om et bilfritt sentrum ikke opponerer høylytt mot "sine" politikere, selv om det nok er mange av dem som ikke er helt enige i politikken.

Det var da virkelig ikke ment kritikk av alle byråkrater i Oslo. Greit at jeg burde forklart bedre hva jeg mente, men her syns jeg det leses temmelig skjevt også.

Det sauses sammen veldig mye i diskusjonen om Søgnen og Thorkildsen, og jeg har ingen meninger om hvem som er skurken, men det er gitt noen eksempler på ting som er gjort fra byråkratiets side der som jeg mener er godt over streken for hva man kan gjøre i den rollen. Det tydeligste eksemplet er gitt av en gruppe lærere i en kronikk, og bekreftet av Søgnen i et intervju jeg ikke finner igjen akkurat nå:

«Byrådet har bestemt at den skriftlige halvårsvurderingen skal være frivillig, men i et skriv til skolene anbefaler Utdanningsetaten at skolene fortsetter med skriftlig halvårsvurdering i 5.-7. klasse.» https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...-i-oslo-skolen (resten av kronikken er partsuttalelser, men akkurat denne delen er dokumentert og bekreftet.)

Søgnen forklarer dette med at de bare hadde sendt ut et faglig råd om at de anbefalte å fortsette med praksisen. Jeg mener at det bør enhver byråkrat skjønne at man ikke gjør etter at politikerne har gjør vedtak om det omvendte.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat