Vis enkelt innlegg
Gammel 01-11-18, 14:38   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Operasjon Dagsverk - boikott eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Israel skulle ALDRI vært opprettet, det er det dummeste verden noensinne har gjort. Det handler ikke om mitt syn på jøder eller israelere, men min mening som samfunnsengasjert historiker.


Jeg tror det var en politisk umulighet å ikke gjøre det, på det tidspunktet. Ikke bare pga "dårlig samvittighet" eller som kompensasjon etter holocaust, men pga konfliktlinjene i regionen og tusenvis av år med konflikt.Det var jo ikke sånn at det lå et fredelig lite land der som Israel bare tok.

Måten det ble gjort på, derimot, var håpløs og dømt til å mislykkes. Både at de grensene FN satte ikke ble tilstrekkelig beskyttet og den nye staten derfor ble angrepet gang på gang, men også at ytterliggående israelere ikke ble holdt i tømme, og fikk rom til å begynne den ekspansjonen de ønsket seg, med en gang. Og har fått fortsette siden. Men det er hverken første eller siste gang en nasjon har blitt "vedtatt" på mer eller mindre sviktende grunnlag.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat