Vis enkelt innlegg
Gammel 13-02-17, 15:39   #117
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Samtidig så syns jeg at reising, se verden, flere kontinenter, byer og områder er SUPERVIKTIG. Ikke minst for verden. Jeg tror ikke det er uten grunn at USA har endt opp med Trump, det er fordi over halvparten har aldri vært utenfor sitt eget land og opplevd noe som helst annet enn sin egen kultur.

Jeg har sett at dette blir brukt som argument her og ellers, men jeg tviler litt på at det er noen sammenheng mellom flere flyreiser i året og hvor godt man forstår andre kulturer og hvor oppdatert man er på verdenssituasjonen. Da synes jeg i så fall du bør legge fram noe som gir belegg for dette opp mot hvor skadelig flere flyreiser i året er for miljøet.

Jeg opplever at jeg, med mine 5-6 private flyreiser (hvis det er så mange) de siste 10 år, har mye mer kjennskap til verden enn de fleste av de jeg kjenner som flyr mye. Jeg har inntrykk av at de fleste sitter igjen med lite kunnskap om politikk og kultur i et land etter helgeturene til diverse storbyer i Europa der de spiser godt, er innom noen museer og gallerier + en del shopping og kanskje en fotballkamp. De jeg kjenner som har "hytte" i Spania, USA (Florida) eller Thailand vet mindre om disse landene enn meg. De jeg kjenner som har vært i Dubai vet minimalt om hvordan turistindustrien der er bygget opp eller drives, men synes de får mer for pengene enn om de drar til Spania. Jeg tror dette henger mer sammen med å lese aviser og annen litteratur fra andre land, se filmer eller få inn kultur og politikk på andre måter.

Selvfølgelig er det viktig å reise ut og snakke med folk og bli kjent med et land, men jeg tviler på at det er hovedmotivasjonen for de økende flyreisene nordmenn drar på. Og hvis det er målet og motivasjonen, kan man fint klare det med én flytur i året - eller annethvert år. Da kan man spare penger, være borte lenger og faktisk blir kjent på et sted. Jeg synes altså ikke at argumentet ditt holder for å forsvare flyreiser ut over maks 1 privat reise i året som jeg tenker burde være nok for de fleste av oss. I sommer var vi forresten innom 11 land i sommerferien da vi tok toget, og jeg har aldri kommet så lett i kontakt med folk som det vi gjorde på togreisene.

Når det gjelder Trumps velgere, tror jeg det ville være et godt sted å starte med bedre skolegang + råd og lyst til å reise rundt i eget land og snakke med folk utenfor egen "klasse" og verden (noe de utmerket godt kan klare uten å fly), som å fly verden rundt. (For å sette det litt på spissen: Trump selv har vel reist verden rundt noen ganger uten at det ser ut til å ha hjulpet ham.)

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat