Vis enkelt innlegg
Gammel 09-09-19, 14:39   #367
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rydde og orgаnisere et rom grundig på en måneds tid - er du med?

Jeg har ryddet loftet OG kjelleren OG pusset opp rommet til jentungen!

Det ene fører liksom det andre med seg, for for på ta loftet måtte jeg frigjøre plass i kjelleren og så satte jeg bare i gang. Jeg har:

- Tatt en total gjennomgang av bokhyllene i kjelleren, ut fra prinsippet "gir det glede"? Altså: Bøker jeg blir glad for å finne i hylla, eller som jeg håper barna vil oppdage og ønske å kaste seg over er beholdt, resten går på loppis/antikvariat. Vi hadde blant annet en masse arvede i og for seg vakre gamle bøker, men som jeg enten ikke har lest, og/eller ikke ønsker å lese med bitteliten font på gulnet papir. Og pliktbøker jeg vet jeg aldri vil lese. Vekk med dem. Volumet redusert med minst 70%.
- Ryddet "barneboden" på loftet. 8-10 kvadrat der vi har stuet inn "ting etter ungene". Jeg har ryddet det mange ganger, men det hoper seg opp, gitt, og nå var det både stappfullt, og det hadde dannet seg en "demning" av saker og ting foran døra, så vi kom ikke inn en gang. Det var bare å brette opp ermene og gå gjennom ting for ting, og sortere i loppis/kaste/beholde. Nå er det et ryddig rom med fine strøkne hyller med ting vi vil beholde for besøkende/barnebarna, og bare det. Fortsatt mye, mannen nekter å kaste lego, blant annet og vi har UTROLIG mye. Og ting som tar plass, som ishockeyspill, bilbane og en gammel babykurv fra da jeg var liten, etc.
- Ordnet opp i et HAV av puter og dyner, kjøpt sånne vakuumposer (takk til den som tipset om det!! ), men ser at det er et sårbart system, det tok bare ETT overnattingsbesøk, så var det dyner over hele huset igjen.
- Rullet sammen og fått plass i hyller til 5 madrasser
- Kvittet oss med masse gamle møbler, rammemadrasser, hyller, stereoanlegg, ørten gamle dører, massevis av byggematerialer (mye igjen...), etc., som tok voldsomt mye plass.
- Ryddet EN HEL BOD med elektriske duppeditter, inkludert modemer tilbake til 90-tallet. Reduserte det til en liten eske
- Mine papirer var ganske skrellet ned allerede, men mannen hadde en 2 meter høy stabel med ALT av papirer fra jobber han har hatt i 15 år!!!! I permer og mapper. Ja, og så hadde jeg noen bokser med gamle skattepapirer og forsikringsgreier som var bare å kaste. Selv om det er interessant å lese alle de frustrerte brevene jeg hadde fortrengt i skattesaken min fra 1997... "Kan det STEMME at jeg skal betale dobbelt, slik at det blir 70-80% skatt?!". "Ja".
- En hel bod der jeg hadde stablet "diverse husgeråd" rensket og ryddet: Kopper og kar og ekstra vinglass og blomsterurner og gamle gardiner og metervare og apparater jeg har kjøpt og endt opp med å ikke bruke... (har sluttet med sånt, da!).
- Redusert antall påskeegg til det vi "trenger"! (Det tar mye plass når man glemmer å ta med på påskeferie og kjøper nye hvert år, som man så tar vare på!).

Gått gjennom kofferter, bagger og ryggsekker, og minst halvert mengden. Det tok mye plass!

Jakke- og kåpelageret er dels flyttet ned i kjelleren, dels inn i en egnet loftsbod.

Det er fortsatt for mye som ligger innunder skråtaket, så jeg skal ta litt tak nå og da fremover også, men nå er det stort sett bare de fire bodene pluss innunder skråtaket at det er lagret ting, ellers er det dansegulv!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat