Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-17, 00:33   #1
Nachos
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2017
Innlegg: 1
Nachos har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bunad til stedatter

Jeg lurer litt på meninger om bunad til barna. Jeg er født på et helt annet sted i landet, og har dermed bunad derfra. Min mann er fra en annen plass, og har ei datter fra tidligere forhold.
Hun har ved flere anledninger ytret sin begeistring for min bunad. Nå har det seg slik at vi har felles barn, og jeg ønsker å videreføre tradisjonen, og at de får samme bunad som meg.

Vi har fra dag én vært nøye med at de skal behandles likt, og alltid føle at de er like høyt elsket alle sammen. Min stedatter og jeg har hatt en meget nært forhold, og jeg har vært en del av livet hennes siden hun var 4 år, og det føles ikke unaturlig om hun bruker samme bunad.

Jeg har enda ikke rådført meg med min mann om dette, og jeg tenkte jeg i det minste skulle høre om dette er veldig uvanlig.. jeg vil tro at mor til min stedatter vil ta dette meget dårlig, da hun enda ikke etter så mange år har godtatt meg, eller i det hele tatt snakket med meg. Jeg ønsker ingen strid, og kvier meg veldig for å eventuelt skape en kjedelig situasjon for oss alle. Jeg ønsker heller ikke å overkjøre mor, som er blitt lesbisk og ikke har andre barn. Jeg er derfor redd hun vil kunne ta dette som at jeg prøver å stjele henne. Dette er ikke tilfelle, og det har jeg ved flere anledninger forsøkt å presisere. Barnet har et enormt hjerte, og har plass til meg også uten at det går ut over andres plass. Samtidig er det min stedatter jeg i dette tilfellet ønsker å stille opp for, og høre hva hun ønsker.

Hva mener dere jeg bør gjøre? La være å spørre barnet? Jeg vil tro hun ønsker min bunad om hun får lov, og jeg vet dette da vil medføre store belastninger for oss, mor og muligens barnet. Bør jeg la vær å spørre, og gi våre felles barn bunad? Eller bør jeg la vær å gi alle barna bunad?

Min bestemor og mor står allerede forberedt på å sy bunad slik de har gjort for mine søsken, kusiner, tanter og nieser.

Noen som vil gi meg råd før jeg eventuelt plager min mann med disse tankene?
På forhånd takk!

Nachos er ikke aktiv   Svar med sitat