Vis enkelt innlegg
Gammel 17-12-17, 08:54   #8
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fortell meg om Helgelandskysten!

Dere må kjøre kystriksveien. Fly til Bodø og kjør til Namsos/Steinkjær, eller motsatt. Man trenger vel ikke å levere leiebilen der man lånte den?
Mine favoritter er, i rekkefølge fra Bodø:

Handelsstedet på Kjerringøy (strengt tatt ikke på Helgeland, men nært nok).
Stranden Mjelle mellom Bodø og Kjerringøy.
Sandhornøya og stranden Langsand, særlig solnedgangen der.
Saltstraumen.
Trappene i Glomfjord opp på fjellet.
Sjekk om Buneset tar så små grupper. Da blir dere fraktet med RIB, bor på hyggelige små rom og blir servert nydelig lokalmat.
Rødøya er nydelig, men kanskje vanskelig tilgjengelig. Overnatting på Klokkergården, et «isbad» på den nydelige stranden og neste år er sherpaene ferdig med trappene opp til Rødøyløva.
Grotten på Tonnes.
Det nye hotellet på Lovund (koster dessverre heroin).
Helgelandsbrua.
Tur opp på Syv Søstre (strabasiøst).
Sandnessjøen har to nye hotell.
Herøy og Dønna bare for å kjøre/gå rundt i nydelige omgivelser. Man kan kjøre på Dønnamannen og der har man nydelig utsikt over Helgeland. De har en viden kjent blomsterbutikk (Etcetera). Jeg har bare overnattet i telt der ute.
Petter Dass museum ligger i så fine omgivelser.
Krigsminner på Tjøtta.
Vega (utallige rorbuer eller Havhotellet).
Så er jeg litt lite kjent i Vevelstad, Brønnøy og Sømna, men naturen er nydelig.
Torghatten er en grei fottur med magisk utsikt.
Dresin i Namsos.

Det var det jeg kom på i farta.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat