Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-19, 16:15   #67
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?

Jeg tror vi skal være veldig kloke når tiltak for å jevne ut forskjellene skal innføres. Målet i seg selv må ikke være at jenter og gutter skal bli like. Og på veien må vi ikke være blind for at det er store variasjoner innad i kjønnet og at de sosiale forskjellene er større enn forskjellene mellom kjønn. Jeg ser rødt når "gutt av foreldre uten høyere utdannelse" sammenliknes med "jente av foreldre med universitetsutdannelse". (Eksempel som har blitt trukket fram mye).

Jeg har lyst til å dele problemet i to. 1) Gutter er overrepresentert blant de som gjør det dårligst og dropper ut av skolen. 2) Jenter er overrepresentert blant de som gjør det aller best.

Til problem nr 2 har jeg mest lyst til å si at det er mange gutter som har veldig mye å gå på når det gjelder å legge inn en innsats på skolen. Det er flere jenter enn gutter som legger inn det siste ekstra som skal til for å gjøre det veldig bra. Hvis det i denne enden av skalaen skal gis ekstra til guttene kommer vi til å ta livet av jentene. Det er mange nok jenter som egentlig presterer over evne allerede. Kanskje vi heller skal gjøre noe med opptak til høyere studier. I andre land er det vanlig med andre opptakskriterier. I Norge lar vi tideler avgjøre og alle karakterer teller like mye. Det er galskap.

(Et paradoks er jo også at til tross for at jentene gjør det best på skolen er det guttene som ender med å ha de best betalte jobbene når de kommer ut i arbeidslivet.)

I mitt hode er det problem nr 1 som er "gutteproblemet" i norsk skole. Hva skal til for at vi ikke skaper drop-outs? Og kanskje en tanke kan være at vi fanger opp de som faller utenfor og ikke skaper tapere av dem? Det er mange som ikke er klare for videregående rett etter ungdomsskolen. Det burde være flere muligheter for å gjøre noe annet i noen år.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat