Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-18, 11:54   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.432
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Informasjon om hvordan mat "virker"

Det ble en voldsomt kryptisk overskrift ser den ....

Jeg har lest litt i det siste om hvordan mat "virker" i kroppen og det er kjempespennende! Utfordringen er selvfølglelig å skille klinten fra hveten ... Det er enormt mye der ute og mat (og trening) må da vitterlig være innenfor topp 10 på fake news? Sikkert mye med at feks helse i Norge er regulert, men hvem som helst kan skrive om mat. Og i tillegg kan mat vinkles fra utrolig mange sider. Oppskrifter kan fokusere mot smak, innovasjon, helse, kalorireduksjon, kreativitet, design / utseende ...

Dette har jeg klippet fra Aftenposten Innsikt som viser hvilken "sjanger" jeg tenker på:

"Serotonins forløpere aminosyren tryptofan. Her kan vi få et hint om grunnen til sukkersuget hos SAD-pasienter. Karbohydrainntak medfører utskillelse av insulin som i sin tur gir økt opptak fra blodet av alle aminosyrer unntatt tryptofan. Sukker kan alstå øke serotoninivået hos noen og dermed virke som en humørpille for SAD-pasienter. Fjerning av tryptofan fra kosten kan fremkalle en SAD-periode selv om sommeren. Det å spise karbohydrater virker ofte litt beroligende på friske, men oppkvikkende på SAD-pasienter."

Spørsmålet er: Har noen av dere tips til seriøse sider om hvordan mat virker i kroppen?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat